7
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

پيش‏گفتار

آشنايى با حوزه‏هاى حديثى و روش‏شناسى محدّثان، از موضوعات جذّابى است كه در دهه‏هاى اخير، نخست در ميان اهل تسنّن و سپس در ميان شيعيان، به شكل قابل توجّه و روزافزونى رايج گرديده و رونق يافته است. اين نكته كه اهل تسنّن در اين زمينه، از شيعه، پيشى گرفته‏اند، شايد بدين جهت باشد كه آنان در دو سده اخير، زودتر با انديشه‏هاى مستشرقان و پژوهش‏هاى حديثى غربيان، آشنا گشته‏اند و «روش‏شناسى حديثى» نيز يكى از زيرشاخه‏هاى مطالعات حديثى است كه مستشرقان پيش از مسلمانان، بدان پرداخته و در باره آن پژوهش‏هايى را سامان داده‏اند.
با نگاهى هر چند گذرا به نگاشته‏هاى فراهم آمده در حوزه روش‏شناسى محدّثان يا مكتب‏شناسى حديثى، مى‏بينيم كه اين دسته از آثار، بيشتر صبغه گزارشى دارند تا جنبه تحليلى. بر همين پايه، شايد چنين تصوّر شود كه انديشه‏شناسى حديثى، تنها مجموعه‏اى از گزارش‏هاى دسته‏بندى شده تاريخى است و براى ارزيابى و اعتبارسنجى احاديث، يعنى حوزه فقه الحديث، رهاوردى ندارد.
صاحبان اين ديدگاه، پژوهش در اين باره را كارى كم‏اهمّيت مى‏دانند و پرداختن به آن را حدّاكثر نوعى «فضل» براى پژوهنده به شمار مى‏آورند؛ ولى بايد توجّه داشت كه اگر روش‏شناسى حديثى، وظيفه و رسالت اصلى خود را آن گونه كه بايد، انجام دهد و گذشته را به روش درستى تحليل كند، خود به خود، پژوهشگر را به قضاوت نهايى در باره هر يك از مسائل مطرح شده و پرسش‏هاى رايج حديثى در روزگار ما خواهد رساند.
براى نمونه‏اى از اين ادّعا - كه نگارنده، خود بدان رسيده است - ، مى‏توان به موضوع «احاديث ضعيف» اشاره كرد. يكى از پرسش‏هاى مهم حديثى در روزگار ما، چگونگى رويارو شدن با حديث ضعيف است؟ هر فقيه يا محدّثى كه در باره رجال، فقه الحديث يا ديگر موضوعات حديثى


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
6

معرّفى حوزه‏هاى حديثى و برخى به معرّفى محدّثان شيعه پرداخته‏اند، افزون بر آن كه گاه در آنها همپوشانى نيز مشاهده مى‏شود؛ زيرا نويسنده حوزه حديثى، ناگزير به معرّفى محدّثان آن ديار پرداخته است و هر نگاشته‏اى در باره محدّثان مشهور هم به ناچار ، از حوزه حديثى سخن گفته است.
شناخت وضعيت موجود، اهمّيت تعريفِ «كلانْ‏پژوهش‏هاى روشمند» (بر محورِ تاريخ حديث) را نشان مى‏دهد. در چنين پژوهش‏هايى، به برداشتن دو گام اساسى نيازمنديم: نخست، گِردآورى اطّلاعاتِ متقن در تاريخ حديث و ديگرى ، تحليل حديث بر پايه تاريخ.
در مسير دستيابى به اهداف پيش‏گفته، گروه پژوهشى «تاريخ حديثِ» پژوهشكده علوم و معارف حديث، مفتخر است كه از بدو تأسيس تاكنون، بسيارى از مباحث بنيادى را در اين زمينه شناسايى و با ارائه طرح‏هاى گوناگون، بخش‏هايى از تاريخ حديث شيعه را به علاقه‏مندان ، عرضه نموده است. به عنوان نمونه مى‏توان به نخستين كلانْ‏پژوهش اين گروه با عنوان «تاريخ حديث شيعه از ابتدا تا عصر حاضر»، اشاره كرد كه تا كنون چهار جلد از آن منتشر شده و جلد آخر آن نيز مراحل پايانى‏اش را مى‏گذراند. كلان‏پژوهش‏هاى ديگرِ گروه تاريخ حديث، عبارت اند از: تاريخ حديث مناطق، مناسبات و مبادلات حديثى، و مكتب‏هاى حديثى شيعه.
گفتنى است از مجموعه «تاريخ حديث مناطق»، تاكنون كتاب مكتب حديثى شيعه در كوفه و مقاله «حديث و محدّثان شيعه در حلب» منتشر شده و كتاب حديث شيعه در ماوراء النهر و بلخ، در آستانه نشر است. از دو كلانْ‏پژوهشِ ديگر نيز تاكنون، دو كتابِ: المناهج الروائية عند الشريف المرتضى و اخباريگرى (تاريخ و عقايد)، منتشر شده است.
اينك بسيار خرسنديم كه در پژوهش حاضر، حديث شيعه در شهر پُر آوازه «حلّه» كاوش گرديده است؛ چرا كه وجود شمار فراوان دانشوران حلّى و نيز حجم فراوان نگاشته‏هاى فقهى - حديثىِ ايشان و همچنين انديشه‏ها و جريان‏هاى حديثىِ منسجم در اين حوزه و نوآورى‏هاى برخى بزرگان آن (همچون محقّق حلّى، علّامه حلّى و ابن داوود حلّى ) ، بررسى اين حوزه حديثى را ضرورى مى‏نمود. از سوى ديگر، نبود اطّلاعات منسجم در اين زمينه و فقدان پژوهش‏هاى هم‏افق با حوزه حديثى حلّه، كار پژوهش را دشوار مى‏ساخت . به سامان رساندن اين كار، نيازمند تلاشى گسترده و دقّتى بسيار ، همراه با صرف وقت فراوان بود. اين مهم ، توسّط محقّق گرامى، جناب آقاى امين حسين‏پورى، محقّق شد و اين كتاب، سامان يافت. ضمن قدردانى از زحمات ايشان، توفيق روزافزون وى را در نشر معارف اهل بيت عليهم السلام از خداوند منّان ، خواستاريم.
گروه تاريخ حديث‏
پژوهشكده علوم و معارف حديث‏

تعداد بازدید : 4603
صفحه از 375
پرینت  ارسال به