إنَّما یَمنَعُ مَن لَم یَقبَل مِنهُ عَطاهُ، وَ إنَّما یُضِلُّ مَن لَم یَقبَل مِنهُ هُداهُ... كَتَبَ عَلیٰ نَفسِهِ الرَّحمَةَ، فَسَبَقَت قَبلَ الغَضَبِ فَتَمَّت صِدقاً وَ عَدلاً.۱
۰.همانا خداوند - تبارک و تعالى - بردبار و داناست. خشمش در حقیقت، بر کسى رواست که خشنودى او را نپذیرفته و [رحمت و نعمت خود را] از کسى دریغ مىدارد که پذیراى عطاى او نگشته است و کسى را گمراه مىکند که هدایت او را نپذیرد.... خداوند، رحمت را بر خود واجب کرد. پس رحمتِ او بر غضبش پیشى گرفت و بدین سان به راستی و عدالت سرانجام یافت.
وجه دیگر در تبیین سبقت گرفتن رحمت بر غضب، این است که سبقت را به معناى غلبه بدانیم؛ یعنى اگر کسى کوچکترین نقطه روشن و کمترین خیرى در وجودش باشد، سرانجام، رحمت الهى او را فرا میگیرد و رحمت حق بر غضبش چیره مىشود. این آیه مىتواند ناظر به این معنا باشد:
۰.(وَ فِی ٱلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ ٱللّٰهِ وَ رِضْوانٌ.۲
۰.در آخرت، عذابى شدید است و [نیز] آمرزش و رضوانى از سوى خداوند).
آلوسى در تفسیر این آیه گفته است:
۰.آوردن «آمرزش و رضوان الهى» در برابر عذاب، به غلبه رحمت اشاره دارد؛ زیرا یک عُسر بر دو یسر، غلبه نمىکند.۳
همچنین روایاتى که مىگویند اگر کسى اندکى ایمان یا خیر در وجودش