(وَ أَنَّ ٱللّٰهَ هُوَ ٱلْتَّوّابُ ٱلْرَّحِیمُ.۱
۰.و خداوند، توبهپذیر و مهربان است).
البتّه «رحیم» نیز در مواردى کاربرد عکس یافته است،۲ از جمله در آیات زیر:
۰.(إِنَّ ٱللّٰهَ بِالنّٰاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ.۳
۰.خداوند، نسبت به مردم، رئوف و مهربان است).
۰.(فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی وَ مَنْ عَصانِی فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحِیمٌ.۴
۰.هر کس از من پیروى کند، از من است و هر کس نافرمانىِ من کند، تو آمرزنده و مهربانى).
۰.(وَ یُعَذِّبَ ٱلْمُنافِقِینَ إِنْ شٰاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ ٱللّٰهَ كانَ غَفُوراً رَحِیماً.۵
۰.و منافقان را هر گاه اراده کند، عذاب مینماید یا [اگر توبه کنند،] توبه آنها را میپذیرد. خداوند، آمرزنده و مهربان است).
شایان ذکر است که کاربرد این صفات در قرآن با معناى لغوى آنها نیز متناسب است؛ زیرا «رحمان»، صیغه مبالغه است و بر کثرت دلالت دارد و «رحیم»، صفت مشبّهه است و بر ثبات و دوام دلالت مىکند.
همچنین شاید به دلیل کاربرد خاصّ این صفات در قرآن است که رحمت عامّ الهى به «رحمت رحمانیّه» و رحمت خاصّ او به «رحمت رحیمیّه» شهرت یافته است. برخى از روایاتى هم که در تبیین معنای «رحمٰن» و «رحیم» وارد شدهاند، به همین معنا اشاره دارند که توضیح آنها خواهد آمد.