مورد رحمت خود قرار میدهد و اگر بخواهد، مجازاتتان مىکند).
۰.(یُعَذِّبُ مَنْ یَشٰاءُ وَ یَرْحَمُ مَنْ یَشٰاءُ.۱
۰.خدا هر که را بخواهد [و مستحق بداند]، مجازات مىکند و هر که را بخواهد، مورد رحمت خویش قرار مىدهد).
خداوند مهربان در آیات متعدّدى به بندگان خود یادآورى مىکند که خواستار رحمت و مغفرت او باشند، مانند:
۰.(وَ قُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَیْرُ ٱلْرّاحِمِینَ.۲
۰.بگو: پروردگارا! مرا ببخشاى و به من، رحم کن و تو بهترینِ رحم کنندگانى).
روایات اهل بیت علیهم السلام نیز رحمت الهی را صفت فعل او دانستهاند. امام صادق علیه السلام تفاوت میان رحمت انسانى و رحمت الهى را چنین بیان میفرماید:
۰.إنَّ الرَّحمَةَ وَ ما یَحدُثُ لَنا مِنها شَفَقَةٌ وَ مِنها جودٌ، وَ إنَّ رَحمَةَ اللهِ ثوابُهُ لِخَلقِهِ. وَ الرَّحمَةُ مِنَ العِبادِ شَیئانِ: أحدُهُما یُحدِثُ فی القَلبِ الرَّأفَةَ وَ الرِّقَةَ لِما یَریٰ بالمَرحومِ مِنَ الضُّرِّ وَ الحاجةِ وَ ضُروب البَلاءِ، وَ الآخَرُ ما یَحدُثُ مِنّا من بَعدِ الرَّأفَةِ وَ اللُّطفِ عَلَى المَرحومِ، وَ الرَّحمَةُ مِنّا ما نَزَلَ به. وَ قَد یَقولُ القائلُ: اُنظُر إلیٰ رَحمَةِ فُلانٍ، وَ إنَّما یُریدُ الفِعلَ الَّذی حَدَثَ عَنِ الرِّقَّةِ الّتی فی قَلبِ فُلانٍ، وَ إنَّما یُضافُ إلیَ اللّٰهِ عز و جل مِن فِعلِ ما حَدَثَ عَنّا مِن هٰذهِ الأَشیاء، وَ أمَّا المَعنَى الّذی هُوَ فِی القَلبِ فَهُوَ مَنفِیٌّ عَنِ اللّٰهِ، کَما وَصَفَ عَن نَفسِهِ، فَهُوَ رَحیمٌ لا رَحمَةَ رِقَّةٍ.۳
۰.همانا رحمت و آنچه براى ما پدید مىآید، گاهى دلسوزى است و گاهى بخشش؛ امّا رحمت خدا، پاداش اوست به آفریدگانش. رحمت از جانب بندگان، دو گونه است: گونهاى از آن، مهرورزى و لطف و دلرحمىاى است