یک. مهمترین احتمالهایی که مفسّران در تبیین تفاوت این دو گروه دادهاند، عبارت اند از: ۱. مقصود از «مغضوب علیهم»، یهود، و مقصود از «ضالّین»، «نصارا» است. ۲. مراد از گروه اوّل، گمراه کنندگان دیگران، و مقصود از گروه دوم، گمراهان است. ۳. «مغضوبان» به گمراهان لجوج یا منافق، و «ضالّین» به گمراهان عادى اشاره دارد.
دو. نظر برگزیده مبتنى بر دو پایه است:
اوّل: غضب الهى، صفت فعل خداوند و به معناى کیفر انواع گناهان است، گرچه این واژه در قرآن، تنها در مورد گناهان سنگین به کار رفته است.
دوم. ضلالت، مراتبى دارد که بالاترین مرتبه آن، ضلالت کیفرى و پایینترین مرتبه آن، ضلالت ناشى از ناآگاهى است.
بنا بر این، مىتوان گفت: در فرهنگ قرآن، میان گروه اوّل و دوم، عام و خاصّ مطلق است؛ یعنى بر همه کسانى که مورد غضب الهى هستند، عنوان «ضالّین» صادق است؛ ولی عکس آن، صدق نمىکند.
سه. بر پایه نظریّه برگزیده، تنها در برخى از مراتبِ ضلالت، یعنى در گناهان سنگین، «مغضوب علیهم» و «ضالّین» وحدت مصداقى دارند.
چهار. روایاتى که «مغضوب علیهم» و «ضالّین» را تبیین کردهاند، دو دسته اند:
الف. روایاتى که تصریح کردهاند این دو گروه در برخى از گناهان، وحدت مصداقى دارند، مانند کفر به خدا و غلو در باره امیر مؤمنان علیه السلام که از گناهان سنگین اند. البتّه به گناهانى که وحدت مصداقى ندارند، اشارهاى نشده است.
ب. روایاتى که میان «مغضوب علیهم» و «ضالّین» فرق گذاشتهاند؛ ولى کارى به مصداقهای مشترک این دو گروه ندارند؛ بلکه در صدد بیان شدّت و ضعف گناه و گمراهى گروههایى هستند که از آنها یاد کردهاند.
پنج. در آیه هفتم از سوره حمد، سه درخواست شده است: هدایت ویژه الهى،