کاربردهای ضلالت در قرآن اشاره شد، باز مىگردند.
* مراتب ضلالت: هر گونه انحراف از صراط مستقیم الهى، ضلالت شمرده مىشود. از این رو، درجات ضلالت قابل احصا نیست؛ ولى با در نظر گرفتن کاربردهاى قرآنى این واژه، مىتوان سه درجه براى آن بیان کرد:
یک. فروترین مرتبه ضلالت، آن است که انسان کارى انجام دهد که بهتر است انجام ندهد که اصطلاحاً «ترک اَولى» نامیده مىشود و منافاتى با مقام عصمت ندارد.
دو. ضلالت ناشى از ناآگاهى به پیامهاى انبیاى الهى.
سه. ضلالت ناشى از مخالفت با رهنمودهاى انبیاى الهى و مقابله با آنها.
* انواع ضلالت: ضلالت، دو گونه است: ضلالت ابتدایى و ضلالت کیفرى. ضلالت ابتدایى، عبارت است از گمراهى ناشى از جهل قصورى؛ یعنى ضلالت کسى که پیام انبیا به او نرسیده است و خود در این باره مقصّر نیست. ضلالت کیفرى، یعنى گمراهى ناشى از مخالفت با نداى فطرت و عقل و نپذیرفتن دعوت پیامبران الهى و بهره نگرفتن از هدایت همگانى خداوند سبحان.
* ضلالتِ وجودى و عدمى: آنچه در تبیین انواع ضلالت ملاحظه شد، نشان مىدهد که ضلالت ابتدایى، امری عدمى و ضلالت کیفرى، امرى وجودى است. در این صورت، خداوند سبحان، نهتنها مانع تأثیر عوامل گمراه کننده نخواهد شد، بلکه زمینه تشدید آنها را نیز فراهم مىنماید.
* عوامل ضلالت: با توجّه به این که ضلالت دو گونه (ابتدایى و کیفرى) است، عوامل آن نیز به دو دسته تقسیم مىشوند:
یک. عوامل ضلالت ابتدایى: موانع انتقال پیام انبیاى الهى به مردم، عوامل ضلالت ابتدایى شمرده مىشوند. از این رو شیطان، سپاهیان او و انسانهاى