633
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

دو. نعمت عامّ باطنى، یعنى مظهر رحمت رحمانیِّه الهى که به گونه‏اى نامحسوس در اختیار همه انسان‏ها قرار دارد، مانند نعمت فطرت توحیدى.

سه. نعمت خاصّ ظاهرى، یعنى مظهر رحمت رحیمیِّه خداوند که شامل شمارى از انسان‏ها شده است، مانند رهایى از سلطه مستکبران و حاکمیت مستضعفان؛ نعمتى که خداوند به بنى اسرائیل به رهبرى موسى علیه السلام عنایت کرد.

چهار. نعمت خاصّ باطنى که همان توفیق و هدایت ویژه‏اى است که انسان را به مقصد نهایى آفرینش خود - یعنى بهشت جاوید و رضوان الهى - مى‏رساند.

این نعمت، مکمّل سایر نعمت‏هاى الهى است؛ بلکه سایر نعمت‏ها مقدّمه دستیابى به این نعمت ‏اند و اگر با این نعمت همراه نگردند، اندک و ناچیزند.

در قرآن، گاه نعمت در نعمت‏های پنداری نیز به کار رفته است؛ یعنى رویداد‏هایى که در نگاه ابتدایى، نعمت پنداشته مى‏شوند؛ امّا در واقع، نقمت و زیانبارند، مانند پندار منافقان که مصون ماندن از آسیب‏هاى نبرد حق و باطل را نعمتی مى‏انگاشتند که به آنها رسیده و به آسیب دیدگان عطا نشده است، در صورتى که در واقع، عکس این پندار صادق است.

* نعمت‏های ظاهری و باطنی از منظر حدیث: در روایاتِ ناظر به آیه (وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً؛ نعمت‏هاى ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرد)۱ نعمت‏هاى ظاهرى بر امورى مانند: آفرینش موزون انسانى، فراوانى روزى، اسلام، پیامبر و پیام‏هایى که از جانب خدا آورده و امام ظاهرى، و نعمت‏هاى باطنى نیز بر امورى مانند: پوشاندن عیب‏ها و ولایت اهل ‏بیت علیهم السلام تطبیق شده‏اند که همه تفسیر مصداقى شمرده مى‏شوند.

* نعمت‏های ظاهری و باطنی از نگاه مفسّران: مفسّران قرآن، معیارهاى مختلفى براى

1.. لقمان: آیۀ ۲۰.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
632

ضلالت و کوچک‏ترین انحراف از صراط مستقیم نگردند، تا در صف پیش‏گامان از نعمت یافتگان قرار گیرند.

با این بیان، راز افزوده شدن کلمه «لا» بر «الضّالین» و تکرار نفی نیز روشن می‏شود؛ زیرا در غیر این صورت با توجّه به وحدت مصداقیِ «مغضوب علیهم» با برخی از مراتب «ضالّین»، این توهّم جا داشت که تصوّر شود مقصود، نفی نمودن صفت غضب و ضلالت است و به تعبیر دیگر، دو درخواست در این آیه مطرح شده و نه سه درخواست.

چکیده تفسیر آیه هفتم

تفسیر ( صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم)

* واژه‏شناسى «نِعمت»: واژه «نِعمت (به کسر نون)» اسم مصدر است و به نوع خاصّى از رفاه و آسایش دلالت دارد؛ امّا «نَعمت (به فتح نون)» مصدر و به معناى مطلق رفاه و نیکویى حال است. کاربردهاى این واژه نشان مى‏دهند که در معناى آن، به سه نکته توجّه شده است: یک. نرمى، لطافت و سازگارى با طبع، دو. فراوانى و کثرت، سه. شعور داشتن دریافت کننده.

* کاربردهاى «نعمت» در قرآن: در قرآن، مشتقّات مادّه «ن ع م» ۱۴۴ بار به کار رفته‏اند که ۸۹ مورد از آنها، همان معنایى است که بیان شد.

* انواع نعمت‏ها: نعمت‏هاى الهى، مظهر رحمت عام و خاصّ اویند که در اختیار انسان قرار مى‏گیرند. از این رو، نعمت‏های حقیقی همانند رحمت، در چهار معنا به کار رفته‏اند:

یک. نعمت عامّ ظاهرى، یعنى مظهر رحمت رحمانیِّه خداوند سبحان که همه انسان‏ها آشکارا از آن برخوردارند، مانند نور خورشید، باد، باران، معادن و ذخایر زمین و موادّ غذایى.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9973
صفحه از 687
پرینت  ارسال به