إنَّ مَن تَجاوَزَ بِأَمیرِ المُؤمنینَ علیه السلام العُبودِیَّةَ فَهُوَ مِن المَغضوبِ عَلَیهِم وَ مِنَ الضالّینَ.۱
۰.کسى که امیر مؤمنان را از مرز عبودیت خدا فراتر برد، از شمار کسانى است که مورد خشم خدایند و از گمراهان است.
این دسته از روایات، ناظر به تبیین مصداقهای مشترک «مغضوب علیهم» و «ضالّین» است؛ ولی اشارهای به مصداقهای غیر مشترک آنها ندارد.
دسته دوم: روایاتی که میان «مغضوب علیهم» و «ضالّین» فرق گذاشتهاند، مانند روایتی که از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده و در آن، «صراط مستقیم» به دین اسلام تفسیر شده است و در ادامه میفرماید:
۰.(غَیرِ المَغْضوبِ عَلَیهِم) یَقولُ: أرشِدنا غَیرَ دینِ هٰؤلاءِ الذینَ غَضِبتَ عَلَیهِم وَ هُمُ الیَهودُ، (ولا الضّالِّینَ) وَ هُمُ النَّصارىٰ.۲
۰.(نه غضب شدگان) [نمازگزار] میگوید: ما را به غیر دین آنان که بر ایشان خشم گرفتهاى، راهنمایى فرما و آنان یهودند، (و نه گمراهان) که نصارا هستند.
و در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:
۰.هُمُ الیَهودُ وَ النَّصارىٰ.۳
۰.آنان یهود و نصارایند.
همچنین در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام میفرماید:
۰.(المَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ) النُّصّابُ، وَ (الضَّالِّینَ) الیَهودُ وَ النَّصارىٰ.۴
۰.( غضب شدگان) ناصبیها و ( گمراهان) یهود و نصارا هستند.
و در روایتی دیگر از ایشان آمده است:
۰.(المَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ) النُّصَّابُ، وَ (الضَّالِّینَ) الشُّكّاکُ وَ الَّذینَ لا یَعرِفونَ الإِمَامَ.۵