557
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

به همین دلیل، گم‏راهانی که سرنوشت آنان به دوزخ ختم شده، خود را ملامت می‏کنند و می‏گویند: اگر دعوت پیامبر بیرونی یا درونی الهی را پذیرفته بودیم، اکنون در دوزخ نبودیم:

۰.(وَ قَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِى أَصْحَابِ ٱلسَّعِیرِ.۱

۰.گویند: اگر گوش می‏کردیم یا مى‏اندیشیدیم، هرگز در زمره دوزخیان نبودیم).

گفتنی است که خردورزی، اساس ره‏نمودهای الهی برای پیشگیری از گم‏راهی است. از این رو، ره‏نمودهای دیگری که در پی می‏آیند، مصداق‏های این ره‏نمود شمرده می‏شوند.

۲. پیروی از علم

نخستین ره‏نمود عقل برای پیشگیری از ضلالت و گم‏راهی، پیروی از علم است. در قرآن با تعبیرهای گوناگونی بر این ره‏نمود تأکید شده است.۲

از نگاه قرآن، یکی از علل اساسی ضلالت مردم، این است که تنها بر اساس حدس و گمان، و بدون این که به چیزی علم و اطمینان داشته باشند، از آن پیروی می‏کنند. بر این پایه، فراوانیِ پیروان مکاتب و عقاید مختلف، دلیل حقّانیت آنها نیست؛ چرا که اکثریت مردم از گمان و پندار پیروی می‏کنند، نه از علم و یقین. سخن خداوند سبحان در این باره چنین است:

۰.(وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِى ٱلاَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ ٱللهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ.۳

۰.اگر از بیشتر مردم زمین فرمان برى، تو را از راه خدا گم‏راه خواهند کرد. آنان جز از گمان و پندار، پیروى نمى‏کنند و جز به گزاف و تخمین سخن نمى‏گویند).

1.. ملک: آیۀ ۱۰.

2.. ر. ک: انعام: آیۀ ۱۱۹ و اعراف: آیۀ ۱۷۹ و نحل: آیۀ ۲۵ و روم: آیۀ ۲۹ و لقمان: آیۀ ۶.

3.. انعام: آیۀ ۱۱۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
556

۱. خردورزی

پیش از این توضیح دادیم که اصلی‏ترین ویژگی‏ صراط مستقیم که انسان را به مقصد اعلای آفرینش خود می‏رساند، هماهنگی با موازین عقلی۱ است.

بر این اساس، مهم‏ترین توصیه قرآن و پیشوایان اسلام برای پیشگیری از ضلالت و انتخاب راه صحیح زندگی، خردورزی و به کارگیری اندیشه است. از این رو، خداوند سبحان در آیات فراوانی از قرآن، مردم را به تعقّل، تفکّر، تفقّه و تدبّر دعوت کرده است.۲ پیامبر خدا و اهل ‏بیت نیز ره‏نمودهای فراوانی در این باره دارند که اگر به آنها توجّه شود، ضلالت و گم‏راهی از جامعه بشر ریشه‏کن می‏گردد.

از منظر اسلام، عقل، حجّت الهی۳ و پیامبر درونی انسان است. در روایتی از امام کاظم علیه السلام آمده است که می‏فرماید:

۰.إنَّ لِلهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّةً ظاهِرَةً وَ حُجَّةً باطِنَةً، فَأَمَّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الأَنبِیاءُ وَ الأَئِمَّةُ علیهم السلام، وَ أمَّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ.۴

۰.خداوند، دو حجّت بر مردم دارد: حجّت آشکار و حجّت پنهان. حجّت آشکار، رسولان، پیامبران و امامان‏ اند و حجّت پنهان، خِردهایند.

همچنین از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که می‏فرماید:

۰.اِستَرشِدُوا العَقلَ تُرشَدوا، وَ لا تَعصوهُ فَتَندَموا.۵

۰.از خِرد، راه‏نمایى بگیرید تا راه یابید، و از خِرد، نافرمانى مکنید که پشیمان می‏شوید.

1.. ر. ک: همین اثر، ۴۰۳ (ویژگی‏های صراط مستقیم / هماهنگی با موازین عقلی و علمی).

2.. برای آگاهی از این آیات و روایات، ر. ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی: ج۱ ص۲۵۵ (فصل سوم: خردورزی).

3.. ر. ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی: ج۱ ص۲۹۱ (حجّیت خِرد).

4.. الکافی: ج۱ ص۱۶ ح۱۲.

5.. کنز الفوائد: ج۲ ص۳۱.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5754
صفحه از 687
پرینت  ارسال به