این معنا در سوره محمّد صلی الله علیه و آله با تفصیل بیشترى بیان شده است. ابتدا مىفرماید:
۰.(إِنَّ ٱلَّذِینَ ٱرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِم مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمُ ٱلْهُدَى ٱلشَّیطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلَىٰ لَهُمْ.۱
۰.کسانى که پس از آن که هدایت براى آنها آشکار شد، به گذشته خویش باز گشتند، شیطان، باطل را برایشان آراست و به آنان میدان داد).
بر اساس مفاد این آیه، کسانى که راه درست هدایت براى آنان روشن شده ولى در اثر هوسهاى نفسانى و آرایههای شیطانى، لجاجت ورزند و به راه کفر باز گردند، مستوجب غضب الهى هستند.
سپس، پس از اشاره به همکارى پنهانى این گروه با دشمنان اسلام، در باره کیفر آنها مىفرماید:
۰.(فَكَیفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ ٱلْمَلاَئِكَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ * ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ ٱتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ ٱللهَ وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَٰلَهُمْ.۲
۰.حالِ آنها چگونه خواهد بود، هنگامى که فرشتگان [مرگ] بر صورت و پشت آنان مىزنند و جانشان را مىگیرند!؟ * این به خاطر آن است که آنها در پیِ چیزی رفتند که خداوند را به خشم مىآورد و خشنودى او را خوش نداشتند. خدا هم اعمالشان را نابود کرد).
گفتنى است - همان طور که اشاره شد - یکى از عوامل غضب الهى بر قوم یهود، ارتداد آنها از توحید، پس از غیبت کوتاه موسى علیه السلام بود.۳
اقوام غضب شده
در میان اقوام گذشته، قرآن کریم، سه گروه را با صراحت مورد غضب خداوند سبحان دانسته است: