همه ادیان پیشی گیرد و فراگیر شود.
سه. اعتدال: راه درست زندگی، برنامهای است دور از افراط و تفریط و پاسخگوی همه نیازهای مادّی، معنوی، دنیوی و اخروی انسان در همه زمینهها.
چهار. آسانی و سهولت: راه درست زندگی، آسان و مطابق با تواناییهای انسان است و اجرای مقرّرات دینی در زندگی، نهتنها دشوار نیست، بلکه به دلیل هماهنگی با فطرت، سهل و آسان است.
پنج. وضوح و روشنی: راه درست زندگی، روشن است؛ زیرا دین، فطری است و معارف فطری، بدیهی و روشن اند. خداوند منّان نیز برنامههای دینی را به روشنی بیان کرده است. از این رو، هر کس خواهان یافتن صراط مستقیم باشد، پس از زدودن موانع معرفت، با اندکی تلاش، موفّق به یافتن آن میگردد.
شش. وحدت و یگانگی: راه اصلی تکامل انسانی، یکی است؛ زیرا راه مستقیمِ مقصد، تعدّدناپذیر است. از این رو، تکثّرگرایی دینی (پلورالیسم مذهبی) صحیح نیست. آری، راههای فرعی دین که به راه اصلی متّصل میگردند، متعدّد و فراوان اند.
بر این اساس، دین الهی در دوران همه انبیا یکی است و آن، دین اسلام است و احکام فرعی دین در دورانهای مختلف تاریخ به تناسب مقتضیات زمان، میتوانند متفاوت باشند.
هفت. دوری از تکلّف: تکلّف به معنای رفتاری برخاسته از شیفتگی انسان برای دستیابی به هدفی نکوهیده است که معمولاً با تصنّع و ظاهرسازی همراه است. در روایات مجموعاً شانزده ویژگی برای افراد متکلّف بیان شده است.
* مقصد «صراط مستقیم»: قرآن با تعبیرهای مختلف به مقصد صراط مستقیم اشاره دارد، مانند:
یک. سلامت کامل: هر کس در زندگی راهی را انتخاب کند که خداوند سبحان