نینداخته است) نیز به نکته دوم اشاره دارد؛ یعنى اجراى این برنامهها براى شما توانفرسا نیست.
کلمه «حَرَج» در این دو آیه به معناى ضیق و تنگناست، چنان که در روایتى از امام باقر علیه السلام در تبیین آیه نخست، «حَرَج» به «ضیق» تفسیر شده است.۱
بر اساس این دو آیه، در مقرّرات الهى و برنامههاى دینى، دستور العملى که مسلمانان را در تنگنا قرار دهد، وجود ندارد و به عبارت دیگر، صراط مستقیم الهى، ضیق و تنگ نیست؛ بلکه وسیع و باز است، چنان که در روایتى از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است:
۰.ٱلصِّراطُ المُستَقیمُ أَوسَعُ مِمّا بَینَ السَّماءِ وَ الأَرضِ.۲
۰.راه راست، وسیعتر از فاصله میان آسمان و زمین است.
مقصود از تنگ نبودن راه دین و وسیع بودن «صراط مستقیم»، این است که اجراى مقرّرات دینى در زندگى، دشوار نیست؛ بلکه به دلیل هماهنگى آنها با فطرت، انجامشان سهل و آسان است. این معنا در روایات فراوانى، تبیین و بر آن، تأکید گردیده است، مانند آنچه از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:
۰.إنَّ اللَّهَ فَرَضَ فَرائِضَ، وَ سَنَّ سُنَناً... وَ شَرَعَ الدّینَ فَجَعَلَهُ سَهلاً سَمحاً واسِعاً، وَ لَم یَجعَلهُ ضَیِّقاً.۳
۰.خداوند، فریضههایى را واجب کرد و سنّتهایى را پایه نهاد... و دین اسلام را تشریع کرد و آن را آسان و راحت و وسیع و نه تنگ قرار داد.
در روایتى دیگر از امام على علیه السلام آمده است:
۰.إنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالىٰ شَرَعَ الإِسلامَ وَ سَهَّلَ شَرائِعَهُ لِمَن وَرَدَهُ.۴