399
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

۶. عبادت خدا

ششمین مصداقِ «صراط مستقیم» از منظر قرآن، عبادت و پرستش آفریدگار جهان است. خداوند سبحان، خطاب به همه انسان‏ها مى‏فرماید:

۰.(أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیکمْ یابَنِى ءَادَمَ أَن لَا تَعْبُدُوا الشَّیطَانَ إِنَّهُ لَکمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ * وَ أَنِ اعْبُدُونِى هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ.۱

۰.آیا با شما عهد نکردم - ‏اى فرزندان آدم - که شیطان را نپرستید، که او براى شما دشمنی آشکار است؟! * و این که مرا بپرستید که راه مستقیم، همین است؟!).

در آیه دیگر به نقل از عیسى علیه السلام خطاب به بنى اسرائیل آمده است:

۰.(إِنَّ اللهَ رَبِّى وَرَبُّکمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ.۲

۰.خداوند، پروردگار من و شماست. او را بپرستید. این است راه راست).

جمع‏بندی

در قرآن و احادیث، «صراط مستقیم» به شش گونه تفسیر شده است، که عبارت‏ اند از: ۱. دین اسلام - که آیین همه انبیاست -، ۲. کتاب خدا، ۳. راه شناخت خدا، ۴. راه محبّت خدا، ۵. راه پیشوایان بزرگ دینى، ۶. عبادت خداوند سبحان.

با اندکى تأمّل روشن مى‏شود که مقصود از «صراط مستقیم» و راه راست و درست رسیدن به مقصد اعلاى انسانیت، چیزى جز عبادت و بندگى خداى سبحان و اطاعت اوامر او نیست و نام‏گذارىِ سایر امورى که در قرآن و احادیث «صراط مستقیم» نامیده شده‏اند، از باب نام‏گذاری سبب به نام مسبّب است؛ زیرا ره‏نمودهاى وحى و انبیاى الهى و اوصیاى آنان، زمینه‏ساز شناخت و محبّت خداوند سبحان و در نهایت، موجب بندگى و اطاعت او و دستیابى به قلّه

1.. یس: آیۀ ۶۰ ـ ۶۱. نیز، ر. ک: حجر: آیۀ ۳۹ – ۴۳ و زخرف: آیۀ ۶۱.

2.. آل ‏عمران: آیۀ ۵۱. نیز، ر. ک: زخرف: آیۀ ۶۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
398

بر این اساس، در روایات فراوانى «صراط مستقیم» به راه انبیا و اوصیاى آنان تفسیر شده است، مانند این که امام صادق علیه السلام در تفسیر (اهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ ٱلْمُسْتَقِیمَ) مى‏فرماید:

۰.صِراطُ الأَنبیاءِ وَ هُمُ الَّذینَ أَنعَمَ اللهُ‏ عَلَیهِم.۱

۰.راه انبیا، و آنان همان کسانى هستند که خدا بر آنها نعمت بخشیده است.

و در روایتی دیگر مى‏فرماید:

۰.الطَّریقُ وَ مَعرِفَةُ الإمامِ.۲

۰.راه و شناخت امام.

در روایتى از امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه (وَ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً)۳ آمده است:

۰.آلُ مُحَمَّدٍ علیهم السلام الصِّراطُ الَّذی دَلَّ عَلَیهِ.۴

۰.خاندان محمّد علیهم السلام راهى است که او مردم را به آن راه‏نمایى کرده است.

و در نقلى از امام زین العابدین علیه السلام آمده که مى‏فرماید:

۰.نَحنُ الصِّراطُ المُستَقیمُ، وَ نَحنُ عَیبَةُ عِلمِهِ.۵

۰.ماییم صراط مستقیم و ما صندوق علم او هستیم.

همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:

۰.الصِّراطُ المُستَقیمُ أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیٌّ علیه السلام.۶

۰.صراط مستقیم، امیر مؤمنان على علیه السلام است.

1.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۲ ح۱۷.

2.. تفسیر القمی: ج۱ ص۳.

3.. انعام: آیۀ ۱۵۳.

4.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۳۸۴ ح۱۲۶.

5.. معانی الأخبار: ص۳۵ ح۵.

6.. معانی الأخبار: ص۳۲ ح۲. نیز، ر. ک: تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۲۲ ح۱۷ و عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۳۰۵ ح۶۵ و تفسیر القمى: ج۱ ص۲۸ و الاحتجاج: ج۱ ص۱۵۲ ح۳۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5730
صفحه از 687
پرینت  ارسال به