39
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

اگر «بسمله»، تنها حاکى از آن حقیقت باشد، نزدیک به اسم اعظمى است که مى‏تواند در نظام تکوین، مؤثّر باشد.

۲. سرآغاز همه كتاب‏هاى آسمانى

اهمّیت و عظمت آیه (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) ایجاب کرده که خداوند سبحان، همه کتاب‏هاى آسمانى را با این جمله آغاز کند. این نکته در روایات متعدّدى بازگو شده است، مانند این روایتِ نقل شده از امام باقر علیه السلام:

۰.أوَّلُ كُلِّ كِتابٍ نَزَلَ مِنَ السَّماءِ «بسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ».۱

۰.آغاز هر کتابى که از آسمان فرود آمده، «بسم اللّٰه الرحمن الرحیم» بوده است.

با وجود این، در روایتى از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده که «فاتحة الکتاب» از اختصاصات پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله است و خداوند سبحان، تنها یک آیه آن، یعنى (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) را به سلیمان بن ‏داوود عطا کرد. متن روایت این است:

۰.إنَّ اللهَ عز و جل خَصَّ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله وَ شَرَّفَهُ بِها، و لَم یُشرِک مَعَهُ فیها أحَداً مِن أنبِیائِهِ ما خَلا سُلَیمانَ علیه السلام؛ فَإِنَّهُ أعطاهُ مِنها (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، ألا تَراهُ یَحكی عَن بِلقیسَ حینَ قالَت: (إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ كِتٰابٌ كَرِیمٌ * إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)۲؟!۳

۰.خداوند عز و جل [فاتحة الکتاب را] به محمّد صلی الله علیه و آله اختصاص داد و او را به [نزول] آن، مفتخر ساخت و هیچ یک از پیامبرانش را در آن شریک او نکرد، بجز سلیمان علیه السلام که به او از آن (سوره حمد)، [تنها] (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) را عطا کرد، آن جا که از بلقیس نقل می‏کند که گفت: (نامه‏اى گرامى به من رسیده است. آن نامه، از سلیمان است و [در آن آمده است:] بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ).

1.. الکافی: ج۳ ص۳۱۳ ح۳.

2.. نمل: آیۀ ۲۹ ـ ۳۰.

3.. الأمالی، صدوق: ص۲۴۰ ح۲۵۵.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
38

اعظم شمرده شود و در فضاى آیه‏اى دیگر، اسم اعظم نباشد.

سه اسم از اسماى حسناى خداى سبحان، در آیه (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) آمده است. همین نام‏ها در دو آیه بعد از آن نیز ذکر شده‏اند («اللّٰه‏» در آیه دوم و «الرحمن» و «الرحیم» در آیه سوم)؛ ولی نباید پنداشت که اینها، تکرار شده‏اند؛ زیرا اسماى الهى، گاهى در چارچوبى محدود و فضایى بسته مطرح مى‏شوند و رسالت آنها، تبیین همان محدوده مرزبندى شده است، چنان که اگر به عنوان دلیل ذکر شده باشند، مدلول خاصّ خود را برهانى مى‏کنند؛ ولى گاهى چنین محدودیتى ندارند و از این قیدها، رها و آزادند.

اسماى حسناى «اللّٰه‏»، «الرحمن» و «الرحیم» در آیه (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، از قبیل قِسم دوم اند و آنچه در آیات بعد آمده، از قبیل قِسم اوّل است؛ زیرا نام «اللّٰه‏» در آیه دوم با اشارتى که به ذات جامع صفات کمالى دارد و «الرحمن» و «الرحیم» در آیه سوم، با اِشعارى که به رحمت مطلق و مخصوص الهى دارند، هر یک حدّ وسط برهانى بر انحصار۱ حمد در خداى سبحان و در پى تبیین و تثبیت محمود بودن خداوند است، نه مرهوبٌ عنه بودن او. مثلاً با این که آن ذات اقدس، مورد رهبت خداترسان نیز هست،۲ امّا این نام‏ها در آیه (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، چنین چارچوب و محدوده‏اى ندارند؛ بلکه باز و بى‏مرزند.۳

پرسش دیگر، این است که: چرا شمارى از روایات، «بسمله» را اسم اعظم معرّفى مى‏کنند و شمارى، آن را نزدیک‏ترین چیز به اسم اعظم مى‏شمارند؟ در پاسخ این پرسش، مى‏توان گفت: اگر «بسمله» را همراه با حقیقتِ آن - که معرفتِ ناشى از عبودیّت حقیقى است - در نظر بگیریم، اسم اعظم است؛ امّا

1.. ر. ک: همین اثر، ص ۱۹۱ تفسیر آیۀ سوم (راز تکرار رحمن و رحیم در سورۀ حمد).

2.. (وَ إِيّٰایَ فَارْهَبُونِ؛ و تنها از من بترسید) (بقره: آیۀ ۴۰).

3.. ر. ک: تسنیم: ج۱ ص۳۰۸.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5489
صفحه از 687
پرینت  ارسال به