(وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا.۱
۰.سوگند به جان آدمى و آن کس که آن را [آفریده و] منظّم ساخته * آن گاه فجور و تقوا (شرّ و خیرش) را به او الهام کرده است).
در روایتى، امام صادق علیه السلام در تبیین این آیه مىفرماید:
۰.أی عَرَّفَها وَ ألهَمَها، ثُمَّ خَیَّرَها فَاختارَت.۲
۰.یعنى خوبى و بدى را به نفْس شناساند و الهام کرد. آن گاه نفْس را [میان گزینش هر یک از این دو] مخیّر نمود و آن صاحب اختیار شد.
در روایتى دیگر از امام صادق علیه السلام، (فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا) به شناخت حق از باطل تفسیر شده است.۳
افزون بر این، خداوند در آیهاى دیگر مىفرماید:
۰.(وَ هَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ.۴
۰.او را به هر دو راه، هدایت کردیم).
امام صادق علیه السلام در پاسخ شخصى به نام حمزة بن محمّد که مقصود این آیه را پرسید، فرمود:
۰.نَجدُ الخَیرِ وَ نَجدُ الشَّرِّ.۵
۰.راهِ نیکى و راه بدى.
همچنین خداوند سبحان، شناخت خود را به صورت فطرى در نهاد همه انسانها قرار داده است. زراره مىگوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: مقصود از آیه