پیاده کردن برنامههای او در زندگی نیست، و انجام این برنامهها راه تأمین نیازهای مادّی و معنوی انسان است.
دو. مصونیت از سلطه شیطان: این اثر، ویژه کسانی است که به بالاترین درجه اخلاص دست یافتهاند و قرآن از آنان با عنوان «مخلَصین» یاد کرده است.
سه. پاکی از انواع آلودگیها: این اثر، نتیجه مصونیت انسان از سلطه شیطان است.
چهار. نصرت و کفایت الهی: از منظر قرآن، آثار عبادت، منحصر به تکامل معنوی انسان نیست؛ بلکه اطاعت از خداوند سبحان در جبهه مقابله با مشکلات اجتماعی و مبارزه با دشمنان نیز کارایی دارد.
پنج. معرفت شهودی: این معرفت، علم و حکمتی است که از جانب خداوند سبحان به قلب انسانهای باتقوا افاضه میشود.
شش. ولایت تکوینی که همان قدرت معنوی ویژهای است که در نتیجه نزدیک شدن به کانون قدرت مطلق هستی، برای انسان پدید میآید.
هفت. ارتباط با عالم غیب: انسان در نتیجه بهرهگیری از نیروی معنویِ بالاترین مراتب عبادت، به تدریج از قدرتی برخوردار میشود که میتواند با عالم غیب ارتباط پیدا کند و به موقعیت نبوّت تشریعی یا انبائی دست یابد.
هشت. خشنودی خدا و بهشت جاوید: مهمترین ثمره عبادت، بهرهمندی ابدی از بهشت جاوید و رضوان خداوند سبحان است. این اثر در حقیقت، حکمت نهایی اطاعت و بندگی شمرده میشود.
بنا بر این، عبادت، حکمت نهایی خلقت انسان نیست؛ بلکه راه دستیابی به حکمت نهایی است.
تفسیر (إیّاكَ نَستَعینُ)
* واژهپژوهی «استعانت»: کلمه «نستعین» فعل مضارع از «استعانت» و از مادّه «ع و ن» به معنای درخواست کمک و یاری است.
* کاربردهای «استعانت» در قرآن: در قرآن، هیئت «استعانت» به کار نرفتهاند؛ ولی واژههای