مَنِ استَعانَ بِالعَقل سَدَّدَهُ.۱
۰.هر که از خِرد کمک بخواهد، او را یارى میرساند.
۰.مَنِ استَعانَ بِذَوى الألبابِ سَلَک سَبیلَ الرَّشادِ.۲
۰.آن که از خردمندان کمک بجوید، راه رشد را مىپیماید.
بر این اساس، از نظر اسلام، استعانت از غیر خدا به طور مطلق ممنوع نیست؛ زیرا توحید افعالی به معنای انکار قانون علّیت نیست. سنّت تکوینى الهی این است که هر پدیدهای از مجرا و علّت خاصّ خود پدید آید، چنان که در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده:
۰.أبَی اللهُ أن یُجرِىَ الأشیاءَ إلّا بِأَسبابٍ، فَجَعَلَ لِكُلِّ شَیءٍ سَبَباً، وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرحاً، وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرحٍ عِلماً، وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلمٍ باباً ناطِقاً، عَرَفَهُ مَن عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَن جَهِلَهُ، ذاکَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله وَ نَحنُ.۳
۰.خداوند اِبا دارد از این که امور را جز از طریق اسباب فراهم آورد. از این رو، براى هر چیزى، سببى قرار داده و براى هر سبب، بیانى، و براى هر بیانی، دانشى، و براى هر دانشی، درى گویا. هر که آن در را شناخت، علم را فهمید و هر کس آن را نشناخت، جاهل ماند. آن در، رسول خدا صلی الله علیه و آله و ما هستیم.
توحید افعالى - چنان که در تفسیر (إِیَّاكَ نَعْبُدُ) توضیح داده شد - بدین معناست که خداوند متعال، علّة العلل و مسبّب الأسباب است. از این رو، پدید آورنده حقیقى همه پدیدهها، حتّى پدیدههایى که به اراده و اختیار انسان پدید میآیند، خداوند است.۴