خداست و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار مىکند و فرجام [نیک] براى پرهیزگاران است»).
این سخن، بِدان معناست که یارى خواستن از خدا براى غلبه بر دشمن، تنها در صورت مقاومت و پایدارى در برابر آنها ثمر مىدهد.
در آیهاى دیگر این معنا به صورتى روشنتر بیان شده است:
۰.(یا أَیهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرِینَ.۱
۰.ای کسانی که ایمان آوردهاید! از صبر و نماز، کمک بگیرید [که] خداوند با صابران است).
این آیه بر یارى گرفتن از صبر و نماز به عنوان مقدّمه و پیشنیاز جلب نصرت و یارى الهى تأکید مىفرماید و گوشزد میکند که خدا با انسانهاى صابر و پایدار است. بنا بر این، یارى خواستن از خدا، بدون صبر، بیمعناست. از این رو، امام على علیه السلام در جنگ صفّین خطاب به سپاه خود مىفرمود:
۰.فَاستَعینوا بِالصَّبرِ، وَ الصِّدقِ، فَإنَّما یَنزِلُ النَّصرُ بَعدَ الصَّبرِ، فَجاهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ.۲
۰.از شکیبایى و راستى مدد گیرید که همانا پیروزى، پس از شکیبایى فرود میآید، و در راه خدا به درستى پیکار کنید، و نیرویى جز از سوی خداوند نیست.
امام علیه السلام در این سخن، به سپاهیان خود توصیه مىفرماید که براى پیروزى بر دشمن از نیروى روانى صبر و صداقت عملى یارى بجویند و توجّه داشته باشند که یارى خدا تنها در صورت مقاومت و پایدارى و به کارگیرى همه توان براى خدا تحقّق مىیابد و اگر توقّع داشته باشند تنها به دلیل این که آنها بر حق اند و دشمن بر باطل است، خدا آنها را یارى کند، انتظار بىجایى است؛ ولى در عین حال باید توجّه داشته باشند که