و گواهی میدهم که تو پیامهای خدایت را رساندی و خدا را عبادت کردی تا مرگ، تو را فرا گرفت.
تردیدی نیست که این گونه موارد، به آیه یاد شده اشاره دارند و مقصود از «آمدن یقین» در همه آنها «فرا رسیدن مرگ» است.
۶. ولايت تكوينى
ولایت تکوینی عبارت است از توانایی معنوی ویژهای که در نتیجه تقرّب و نزدیکی به کانون قدرت مطلق - یعنی خداوند متعال - برای انسان پدید میآید و از آن جا که نزدیکی به خدا راهی جز عبادت و انجام اوامر الهی و ترک نواهی او ندارد، ولایت تکوینی یکی از مهمترین آثار عبادت شمرده میشود.
علّامه طباطبایی رحمه الله در تبیین مفهوم «ولایت» و ارتباط آن با دستاوردهای نبوّت میفرماید:
۰.نبوّت، یک واقعیتی است که احکام دینی و نوامیس خدایی مربوط به زندگی را به دست آورده و به مردم میرساند و ولایت، واقعیتی است که در نتیجه عمل به فرآوردههای نبوّت و نوامیس خدایی در انسان به وجود میآید.۱
به بیان روشنتر، نبوّت، برنامه تکامل انسان را ارائه میدهد. تکاملی که انسان از پیاده کردن این برنامه به دست میآورد، واقعیتی است که به او توان و قدرتی معنوی میبخشد و در نتیجه، به تناسب آن میتواند در جهان هستی تصرّف کند. بدین جهت است که چنین واقعیت و قدرتی را «ولایت تکوینی» یا «ولایت معنوی» مینامند.
هر چه دستاوردهای نبوّت در زندگی انسان بیشتر به کار گرفته شوند، مرتبه ولایت تکوینی انسان، فزونی میگیرد تا این که به مرتبه «ولایت کلّی الهی» یعنی مرتبه انسان کامل میرسد.