یک. در سوره مدّثّر، «یقین» کاربردی مشابه دارد:
۰.(وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ * حَتَّى أَتَانَا الْیَقِینُ.۱
۰.و روز جزا را دروغ میشمردیم * تا مرگ ما فرا رسید).
دو. مخاطب در آیه (وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى یَأْتِیَكَ الْیَقِینُ) پیامبر خداست و با عنایت به این که ایشان در بالاترین مراتب یقین قرار داشته، شایسته نیست به ایشان گفته شود: برای این که به یقین برسی، عبادت کن.
سه. روایات متعدّدی در توصیف پیامبر صلی الله علیه و آله یا خطاب به ایشان وجود دارند که در آنها امتثال پیامبر صلی الله علیه و آله در مأموریتی که این آیه به عهده ایشان گذاشته، مطرح گردیده است، مانند آنچه از امام علی علیه السلام روایت شده که در توصیف ایشان فرموده:
۰.كانَ... مُجاهِداً فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ عابِداً لِلهِ حَتّى أَتاهُ الیَقینُ.۲
۰.مجاهد حقیقی در راه خدا و عبادت کننده خداوند... بود تا آن گاه که مرگ، او را فرا گرفت.
و نیز در صلواتی که از امام صادق علیه السلام نقل شده، آمده است:
۰.اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ عَبدِکَ وَ رَسولِکَ... كَما بَلَّغَ رِسالاتِکَ... وَ اُوذِی فی جَنبِکَ، وَ عَبَدَکَ حَتّى أتاهُ الیَقینُ.۳
۰.خدایا! بر محمّد، بنده و پیامبرت، درود فرست... آن گونه که پیامهایت را رساند... و به خاطر تو آزار دید و تو را عبادت کرد تا مرگ، او را فرا گرفت.
و نیز در زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله از امام صادق علیه السلام روایت شده است که:
۰.وَ أشهَدُ أنَّکَ قَد بَلَّغتَ رِسالاتِ رَبِّکَ وَ عَبَدتَ اللهَ حَتّى أتاکَ الیَقینُ.۴