آنچه از پیامبر صلی الله علیه و آله در باره نقش نماز در پیدایش نور معرفت نقل شده است:
۰.لِلمُصَلّی حُبُّ المَلائِكَةِ، وَ هُدىً، وَ إیمانٌ، وَ نورُ المَعرِفَةِ.۱
۰.نمازگزار، محبّت فرشتگان و هدایت و ایمان و نور معرفت دارد.
۰.صَلاةُ اللَّیلِ مَرضاةُ الرَّبِّ، وَ حُبُّ المَلائِكَةِ، وَ سُنَّةُ الأَنبِیاءِ، وَ نورُ المَعرِفَةِ، وَ أَصلُ الإِیمانِ.۲
۰.نماز شب، مایه خشنودی خداوند و دوستی فرشتگان، سنّت پیامبران، نور معرفت و بنمایه ایمان است.
در حدیث قدسی در باره آثار روزه آمده است:
۰.الصَّومُ یورِثُ الحِكمَةَ، وَ الحِكمَةُ تورِثُ المَعرِفَةَ، وَ المَعرِفَةُ تورِثُ الیَقینَ.۳
۰.روزه حکمت میآورد و حکمت، معرفت میآورد و معرفت، یقین.
و نیز همه روایاتی که دلالت دارند مطلق عمل صالح توأم با اخلاص، پدید آورنده علم و حکمت برای انجام دهنده آن است، مانند آنچه از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:
۰.مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ وَرَّثَهُ اللّهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم.۴
۰.کسی که به آنچه میداند، عمل کند، خداوند، علم آنچه را نداشته به او میدهد.
و نیز از ایشان روایت شده که فرمود:
۰.ما أخلَصَ عَبدٌ لِلهِ عز و جل أربَعینَ صَباحاً، إلّا جَرَت یَنابیعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلىٰ لِسانِهِ.۵
۰.هیچ بندهای چهل روز برای خدای عز و جل اخلاص نورزید، جز آن که چشمههای حکمت از دل او بر زبانش جاری شد.