معنای عبادت در لغت، اطاعت همراه فروتنی است و از همین معنا، کاربرد «طریق معبّد» است؛ یعنی راهی که از فراوانی گام نهادن بر آن، هموار شده است.
بنا بر این، میتوان گفت: از نظر واژهشناسی، «عبادت» به معنای اطاعت همراه با نهایت خضوع و فروتنی است.
کاربردهای «عبادت» در قرآن
در قرآن، واژههای برگرفته از «ع ب د»، ۲۷۵ بار در قالبهای مختلف صرفی به کار رفتهاند. در باره معنای عبادت در قرآن، دو نکته شایان توجّه است:
یک. در همه آیات قرآن، مقصود از عبادت، نهایت خضوع و فروتنی و خاکساری در برابر فرمانروا، همراه با فرمانبری از اوست.
دو. همان طور که اشاره شد، به عقیده ابن فارس، عبادت در (قُلْ إِن کاَنَ لِلرَّحْمَانِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِین؛ بگو: اگر [خداوند] رحمان فرزندى داشته باشد، من نخستین مخالفم)،۱ به معنای سرسختی و مخالفت آمده است.
انواع عبودیت
نهایتِ خضوع و فروتنی در برابر فرمانروا و اطاعت از او، به سه معنا امکانپذیر است که در قرآن هر سه معنا کاربرد دارد:
۱. عبودیت تکوینی
مراد از «عبودیت تکوینی»، فرمانبَری اجباری است. همه موجودات، بخواهند یا نخواهند، مملوک حقیقی خداوند سبحان اند و او هر گونه که بخواهد، آنها را مدیریت میکند. در آیات زیر، «عبد» و «عباد» در این معنا به کار رفته است:
۰.(إِن كُلُّ مَن فِى السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ إلَّا ءَاتِى الرَّحْمَانِ عَبْداً.۲