221
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

ممتدّ من طلوع الفجر الثانی إلى غروب الشمس بخلاف النهار.۱

۰.یوم، واژه‏اى است وضع شده براى مطلق زمان، اعم از شب و غیر شب، کم یا زیاد، مانند یوم الدین که اصلاً طلوع و غروبى در آن نیست؛ امّا عرفاً به آن مقدار از زمان گفته مى‏شود که خورشید بر بالاى زمین است. شرعاً نیز به زمان میان فجر صادق و غروب آن گفته مى‏شود، به خلاف «نهار».

بر این اساس، می‏توان گفت: کلمه «یوم» در آغاز به معنای مطلق زمان یا مقدار زمان میان طلوع و غروب خورشید بوده؛ ولی به تدریج با قرینه در معانی مختلف دیگر، به کار رفته است.

کاربردهای «يوم» در قرآن

این واژه در قرآن کریم، ۴۷۵ بار۲ آمده است که گاه در امور مرتبط با انسان و گاه در امور منسوب به خداى سبحان، به کار رفته و در هر یک از این دو کاربرد، معانى مختلفى دارد.

۱. «يوم» منسوب به انسان

کاربردهاى «یوم» و «أیّام» در امور مرتبط و منسوب به انسان در قرآن، عبارت اند از:

یک. زمان

مانند:

۰.(وَ ٱللّٰهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُیُوتِكُمْ سَكَناً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ ٱلْأَنْعٰامِ بُیُوتاً تَسْتَخِفُّونَهٰا یَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَ یَوْمَ إِقٰامَتِكُمْ.۳

۰.خدا براى شما خانه‏هایتان را مایه آرامش قرار داد و از پوست دام‏ها براى

1.. الکلّیات: ج۱ ص۹۸۱.

2.. از این تعداد، ۳۶۵ بار، معادل روزهاى سال شمسى با هیئت‏هاى یوماً، یوم، لیوم، فالیوم، بیوم، بالیوم و الیوم آمده است.

3.. نحل: آیۀ ۸۰ .


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
220

تنها به معناى کنایى آن اشاره کرده‏اند، مانند ابن فارس که مى‏گوید:

۰.الیاء و الواو و المیم کلمة واحدة،۱ هی الیوم: الواحد من الأیّام، ثمّ یستَعیرونه فی الأمر العظیم و یقولون: نِعمَ فلان فی الیوم إذ أنزل!۲

۰.یاء و واو و میم، یک کلمه است و مفرد «أیّام» است. آن را در کار و رخداد بزرگ به صورت استعاره به کار مى‏برند و مى‏گویند: در آن روز بزرگ، چه خوش می‏درخشید!

برخى، در تبیین معناى آن، به این جمله اکتفا کرده‏اند که:

۰.الیوم معروف.۳

۰.[معنای] «یوم» شناخته شده است.

برخى نیز این واژه را چنین معنا کرده‏اند:

۰.الیوم، مقداره من طلوع الشمس إلى غروبها.۴

۰.مقدار «یوم (روز)»، از طلوع خورشید تا غروب آن است.

بسیارى از واژه‏شناسان، معناى یاد شده را کاربرد نخستین آن مى‏دانند که بر این اساس، کلمه «یوم» در آغاز به معناى مقدار زمان میان طلوع و غروب خورشید بوده و سپس در معناى دیگر به کار رفته است.۵

ابو البقای کَفَوى بر این باور است که کلمه «یوم» در لغت، عرف و شرع، داراى سه معناى متفاوت است. او مى‏گوید:

۰.الیوم هو لغةً موضوع للوقت المطلق، لیلاً أو غیره، قلیلاً أو غیره، کیوم الدین؛ لعدم الطلوع و الغروب حینئذٍ، و عرفاً مدّة کون الشمس فوق الأرض، و شرعاً زمان

1.. یعنى لفظ‏های متعدّدى که کاربردهاى مختلف معنایى داشته باشند، از آن ساخته نمى‏شود.

2.. معجم مقاییس اللّغة: ص۱۰۴۲.

3.. الصحاح: ج۵ ص۲۰۶۵.

4.. کتاب العین: ج۸ ص۴۳۳.

5.. ر. ک: لسان العرب: ج۱۲ ص۶۴۹ و تهذیب اللّغة: ج۱۵ ص۴۶۳، مفردات ألفاظ القرآن: ص۸۹۴.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5628
صفحه از 687
پرینت  ارسال به