عِبادٌ مَخلوقونَ اقتِداراً، وَ مَربوبونَ اقتِساراً.۱
۰.بندگانى هستند که به قدرت، آفریده شدهاند و به اجبار، پروریده گشتهاند.
مربوبیّت انسان نیز مانند همه پدیدهها، جبرى است. او بخواهد یا نخواهد، قدم به عرصه وجود مىگذارد، مدّت معیّنى در دنیا زندگى مىکند و سپس به عالَم آخرت، منتقل مىشود. تنها تفاوتى که انسان با سایر موجودات بىاراده دارد، این است که او در مدّت زندگى خود در دنیا، تکویناً میتواند راه صحیح زندگى را برگزیند و از انبیاى الهى پیروى کند و یا این که از شیطان و هواى نفس، پیروى نماید و از راه حق، منحرف گردد. این، نکتهاى است که در دعاى روایت شده از امام جواد علیه السلام بِدان اشاره شده است:
۰.أنشَأتَنا لا لِعِلَّةٍ اقتِساراً، وَ اختَرَعتَنا لا لِحاجَةٍ اقتِداراً، وَ ابتَدَعتَنا بِحِكمَتِکَ اختِیاراً، وَ بَلَوتَنا بِأَمرِکَ وَ نَهیکَ اختِباراً.۲
۰.ما را پدید آوردى، نه براى علّتى؛ بلکه به جبر. ما را اختراع کردى، نه براى نیازى؛ بلکه از سرِ قدرت [و قدرتنمایى]. ما را از سرِ حکمتت، به اختیار، ابداع کردى و امر و نهىمان کردى تا ما را بیازمایى.
مبحث سوم: معناشناسی ( الْعٰالَمِینَ)
مطالبی که در این بخش تبیین میشوند، عبارت اند از: واژهپژوهی «عالمین»، کاربردهای «عالمین» در قرآن، تعدّد عوالم و جمعبندی تفسیر (رَبّ العالَمینَ).
واژهپژوهی «عالَمين»
«عالَمین»، جمع «عالَم» از مادّه «ع ل م» است. ابن فارِس، گوهر معنایى آن را نشانه دانسته و در تبیین آن، گفته است: