الحَمدُ لِلهِ عَلیٰ سابِغِ نِعَمِ اللّٰهِ.۱
۰.ستایش، خداى را بر نعمتهاى سرشار او.
چهارم: حدیثى که در آن، «حمد»، چنانچه همراه اداى حقوق مالى باشد، به میزانِ قابل قبول از شکرِ الهى معنا شده است.
ابو بصیر مىگوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا براى سپاسگزارى خدا، حدّى هست که هر گاه بنده آن را به جا آورَد، سپاسگزار شمرده شود؟ فرمود: «آرى». گفتم: آن حدّ چیست؟ فرمود:
۰.یَحمَدُ اللّٰهَ عَلیٰ كُلِّ نِعمَةٍ عَلَیهِ فی أهلٍ وَ مالٍ، وَ إن كانَ فیما أنعَمَ عَلَیهِ فی مالِهِ حَقٌّ أدّاهُ.۲
۰.خداى را برای هر نعمتى که با خانواده و اموالش به او داده است، ستایش گوید و اگر در اموالى که به او ارزانى داشته، حقّى هست، آن را بپردازد.
پنجم: احادیثى که «حمد» را سپاسگزارىِ کاملِ هر نعمت دانستهاند، مانند آنچه از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:
۰.التَّوحیدُ ثَمَنُ الجَنَّةِ، وَ «الحَمدُ لِلهِ» وَفاءُ شُكرِ كُلِّ نِعمَةٍ.۳
۰.توحید، بهاى بهشت است و ستایش خدا (الحمد للّٰه گفتن)، سپاسگزارى کامل برای هر نعمتى است.
امام صادق علیه السلام نیز مىفرماید:
۰.شُكرُ النِّعمَةِ اجتِنابُ المَحارِمِ، و تَمامُ الشُّكرِ قَولُ الرَّجُلِ: «الحَمدُ لِلهِ رَبِّ العالَمينَ».۴
۰.شکرانه نعمت، دورى کردن از حرامهاست و گفتنِ «ستایش، خداى را که