یا خَیرَ حامِدٍ وَ مَحمودٍ!۱
۰.اى بهترین ستاینده و ستوده!
امّا جز خداى سبحان، هیچ کس نمىتواند او را چنان که هست، بشناسد:
۰.(وَ لٰا یُحِیطُونَ بِهِ عِلْماً.۲
۰.دانش آنان، او را فرا نمیگیرد).
از این رو، شایسته است که حمدگویى دیگران، همراه تسبیح باشد. حتّى بهتر است که تحمید خدا با تسبیح او آغاز شود:۳
۰.(وَ ٱلْمَلائِكَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ.۴
۰.فرشتگان، با ستایش پروردگارشان پیوسته او را تسبیح میگویند).
بر این اساس، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله - که سرآمدِ اهل معرفت است - در دعایى که راویان هر دو فریق از ایشان نقل کردهاند، خطاب به خداى سبحان مىفرماید:
۰.لا اُحصى ثَناءً عَلَیکَ، أنتَ كَما أثنَیتَ عَلیٰ نَفسِکَ.۵
۰.من از عهده ثناى تو بر نمىآیم. تو چنانى که خود، خویشتن را ستودهاى.
همچنین ادب عبودیّت ایجاب مىکند که انسان، در مقام ستایش خداى