41
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

کلامی خاصّ منتسب به یونس بن عبد الرحمن است و چنان که گفتیم، این تعبیر در حقیقت، جلوه‏ای از اختلاف نظرها میان دو جریان امامیّه در عراق است: یکی جریان هشام بن حکم و شاگرد برجسته او یونس بن عبد الرحمن و جریان هشام بن سالم (جریان اکثر امامیّه). ستیزه‏هایی که به سرزمین عراق منحصر نگردید و به مکاتب قم و خراسان هم تسرّی یافت. در قم بیشتر محدّثان چون: احمد بن محمّد بن عیسی اشعری، سعد بن عبد اللّٰه، صفّار، حمیری، ابن ولید و شیخ طوسی در بغداد به باورهای جریان اکثریت امامیّه گرویدند و در خراسان عالمانی چون فضل بن شاذان خطّ فکری هشام بن حکم را ادامه دادند.۱ بدین سان می‏توان فهمید که چرا قمیان بر عبیدی شوریده‏ و خراسانیان عزیزش داشته‏اند.

شاید بتوان گزارش شیخ طوسی را از قائل یا قائلان مجهول در باره عبیدی («و قیل: إنّه كان یذهب مذهب الغلاة») با یونسی بودن او در پیوند دانست؛ چرا که در منابع دیگر، یونسیان را گروهی از غلات شیعه دانسته‏اند.۲

نجاشی، هم‏شاگردی و معاصر شیخ طوسی، طعن قمیان را بر محمّد بن عیسی بن عبید بر نتابیده است. او در پسِ یادکرد استثنای از نوادر الحکمة، به نقل از استادش ابن نوح می‏نویسد: «قالَ أبو العبّاس بن نوح: و قد أصاب شیخنا أبو جعفر محمّد بن الحسن بن الولید فی ذلك كلّه، و تبعه أبو جعفر بن بابویه رحمه الله على ذلك، إلّا فی محمّد بن عیسى بن عبید فلا أدری ما رایه فیه؛ لأنّه كان على ظاهر العدالة و الثقة»۳ یا در پی سخن ابن ولید در باره استثنای متفرّدات عبیدی از یونس، ایستارِ بغدادیان زمانه خود را در برابر آن چنین گزارش می‏کند: «رأیت أصحابنا ینكرون هذا القول و یقولون: من مثل أبی جعفر محمّد بن عیسى سكن بغداد».۴

1.. برای بررسی دقیق‏تر این مسئله، ر. ک: نخستین مناسبات فکری تشیّع: ص۷۱ - ۱۱۳.

2.. ر. ک: الأنساب: ج۵ ص۷۱۱.

3.. رجال النجاشی: ش۹۳۹.

4.. همان: ش۸۹۶.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
40

موضعگیری منفی ابن ولید در باره راوی ما به نوادر الحکمة منحصر نیست. او به گاه گزارش کتاب‏های یونس بن عبد الرحمن هم می‏گوید: «و قالَ محمّد بن علی بن الحسین: سمعت محمّد بن الحسن بن الولید رحمه الله یقول: كتب یونس التی هی بالروایات كلها صحیحة یعتمد علیها إلّا ما ینفرد به محمّد بن عیسى بن عبید و لم یروه غیره فإنّه لا یعتمد علیه و لا یفتى به».۱ شیخ طوسی هم او را تضعیف کرده است. برای نمونه در الفهرست در باره او می‏نویسد: «ضعیف استثناه أبو جعفر ابن بابویه من رجال نوادر الحكمة و قالَ: لا أروی ما یختصّ بروایته و قیل: إنّه كان یذهب مذهب الغلاة...»۲ یا در کتاب رجال، او را «ضعیف [على قول القمیین‏]»۳ و «ضعیف»۴ می‏خواند. از سیاق کلام شیخ در الفهرست چنین بر می‏آید که منشأ تضعیف، استثنای پیش‏گفته باشد. اگر عبارت «علی قول القمیّین» را هم در رجال شیخ، عبارتی اصیل و نه از ملحقاتِ پسینیان بدانیم، می‏توان گفت که بهری از تضعیفات شیخ، تکرار یا گزارشِ دیدگاه‏های قمی‏هاست.۵ این که شیخ طوسی او را «یونسی» می‏خواند،۶ بدین معناست که او پیرو و طرفدار نحله

1.. الفهرست، طوسی: ش۸۱۳. نجاشی این سخن را چنین گزارش کرده است: «و ذكر أبو جعفر بن بابویه عن ابن الولید أنّه قال: ما تفرّد به محمّد بن عیسى من كتب یونس و حدیثه لا یعتمد علیه» (رجال النجاشی: ش۸۹۶).

2.. الفهرست، طوسی: ش۶۱۲. او در الاستبصار (ج ۳ ص ۱۵۶) هم گفته است: «على أنّ هذا الخبر مرسل منقطع و طریقه محمّد بن عیسى بن عبید، عن یونس و هو ضعیف و قد استثناه أبو جعفر محمّد بن علی بن الحسین بن بابویه رحمه الله من جملة الرّجال الّذین روى عنهم صاحب‏ نوادر الحكمة و قال ما یختصّ بروایته لا أرویه و من هذه صورته فی الضّعف لا یعترض بحدیثه‏».

3.. رجال الطوسی: ش۵۷۵۸.

4.. همان: ش۶۳۶۱.

5.. ر. ک: روضة المتّقین: ج۱۴ ص۵۴، عدّة الرجال: ج۲ ص۱۸۷، تکملة الرجال: ج۲ ص۴۵۶؛ تنقیح المقال: ج۳ ص۱۶۹، معجم رجال الحدیث: ج۱۸ ص۱۲۳.

6.. رجال الطوسی: ش۵۷۵۸ (در این جا در کنار «ضعیف» به کار رفته است)، ۵۸۸۷.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3095
صفحه از 291
پرینت  ارسال به