33
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

گزارش می‏کند.۱ حمایت‏ها و دفاع‏های بی‏پرده او از هشام بن حکم۲ و یونس بن عبد الرحمن و در برابر، نقل مذمّت افراد شاخص جریان اکثریت۳ چون: زراره، محمّد بن مسلم، برید بن معاویه، ابو بصیر و مؤمن طاق می‏تواند خطّ و ربط‏های فکری او را بیشتر باز نمایاند.

افزون بر مؤلّفه‏های کلامی و اعتقادی، برخی پژوهشگران بر آن اند که وابستگان به جریان هشام بن حکم رویکرد کمینه‏گرا و انتقادی به احادیث اصحاب صادقین داشته‏اند.۴ مستند این رویکرد، گزارش‏هایی از یونس بن عبد الرحمن است که راوی آنها از حسن اتّفاق، محمّد بن عیسی بن عبید است. محور این گزارش‏ها رخنه دسیسه و تحریف غلات در کتاب‏های شیعه و ارائه ملاک‏هایی چون عرضه به کتاب و سنّت برای تشخیص آن است. شاید عدم حضور گسترده هشام بن حکم و یونس در طریق انتقال کتاب‏ها هم از همین رو باشد.۵ اینان با وجود ایستار پیش‏گفته در خصوص مکتوبه‏های حدیثی پیشین، گرایش زیادی به کتابت حدیث داشته‏اند. عبیدی رویّه بیست ساله یونس را چنین به تصویر می‏کشد که هر روز پس از بازگشت به خانه و نماز گزاردن، تمام وقت خود را به تألیف و تصنیف کتاب‏ها اختصاص می‏داد.۶

قوی بودن گفتمان کتابت حدیث در حلقه هشام بن حکم، زمینه‏ساز تمایز و شکل‏گیری برخی انگاره‏ها در میان این جریان شد. شاید برجسته‏ترین نمونه از این دست، شکل‏گیری و تمایز دو انگاره «مشافهه» و «مکاتبه» از دوره امام جواد علیه السّلام باشد که گویا این شکل‏گیری در ارتباط با «مُحَمَّد بن عیسی عبیدی» بوده است.۷ البتّه مکاتبه از

1.. ر. ک: رجال الکشّی: ش۲۳۲، ۲۲۹ و ۲۴۳.

2.. ر. ک: همان: ش۴۷۹ - ۴۸۷ و ۴۸۹.

3.. برای نمونه، ر. ک: همان: ش۲۲۸، ۲۳۰ - ۲۳۲، ۲۳۷، ۲۳۹، ۲۴۱ - ۲۴۲، ۲۸۳، ۳۵۰، ۴۳۴ - ۴۳۵ و ... .

4.. ر. ک: نخستین اندیشه‏های حدیثی شیعه: ص۱۸۳ - ۱۸۶.

5.. ر. ک: رجال الکشّی: ش۴۰۱ - ۴۰۲.

6.. همان: ش۹۱۸.

7.. نخستین اندیشه‏های حدیثی شیعه: ص۱۸۸ - ۱۸۹.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
32

هشام بن سالم جوالیقی و ابو جعفر محمّد بن علی بن نعمان مؤمن طاق، از شاخص‏ترین افراد بودند که دارای صورت دانستن خداوند، از مهم‏ترین باورهای آنهاست. محدّثانی چون: ابن ابی عمیر، زرارة بن اعین، ابو بصیر اسدی، محمّد بن مسلم، برید بن معاویه عجلی، یعقوب بن یزید انباری، احمد بن محمّد بن ابی نصر و... از دیگر متعلّقان بدین جریان شمرده شده‏اند. در برابر اینان، گروهی در کوفه و بغداد به سرکردگی هشام بن حکم سر بر آورد که یونس بن عبد الرحمن و فضل بن شاذان، از دنباله‏روان شاخص آن اند. گفته‏اند که هشام بن حکم در برابر باور هشام بن سالم به صورت داشتن خدا، قائل به تشبیه و جسمانیت خداوند بوده است.۱

محمّد بن عیسی بن عبید، از نزاع‏هایی این چنین بر کنار نبوده و برخی قرائن و شواهد نشان می‏دهند که او به جریان هشام بن حکم تعلّق خاطر داشته است:

نخست آن که: او از مهم‏ترین شاگردان یونس بن عبد الرحمن است. دیگر آن که شیخ طوسی، عبارت «یونسی» را در باره عبیدی به کار می‏گیرد۲ که این تعبیر به معنای «پیرو خط و نحله فکری و کلامی یونس بن عبد الرحمن بودن» است و در باره راویانی به کار رفته که در طرفداری از نحله کلامی خاصّ منتسب به یونس بن عبد الرحمن و رواج آن، شاخص بوده‏اند.۳ این جانبداری در میراث حدیثی عبیدی نیز جلوه‏گری کرده است. برای نمونه، حضور پر رنگ و فعّال او در روایاتی که اطلاق «شیء» را بر خداوند روا می‏دارند و در عین حال، خداوند را مانند اشیا نمی‏پندارند، از نزدیکی او به جریان هشام و یونس پرده بر می‏دارد.۴ یا در بحث استطاعت،۵ تأیید دیدگاه یونس و ردّ ایستارهای رقیب را

1.. این برداشت از عبارت «إنّ اللّٰه جسم لیس کمثله شیء» یا «شیء لا کالأشیاء» بر آمده است. برای بررسی بیشتر در ابن باره، ر. ک: مقالۀ «مقولة جسم لا کالأجسام»، محمّدرضا حسینی جلالی، تراثنا، ش۱۹.

2.. ر. ک: رجال الطوسی: ش۵۷۵۸ (در این مورد در کنار «ضعیف» به کار رفته است) و ۵۸۸۷.

3.. برای بررسی بیشتر این موضوع، ر. ک: مقالۀ «واکاوی مفهوم یونسی و ادلّۀ انتساب عدّه‏ای از راویان شیعه به آن»: ص۱۳۵ - ۱۵۵.

4.. ر. ک: الکافی: ج۱ ص۸۲ - ۸۵، ح۱، ۳، ۷ «باب إطلاق‏ القول‏ بأنه‏ شی‏ء»، التوحید: ص۱۰۴ - ۱۰۷، ح۱، ۵ - ۷ باب «انّه تبارک و تعالی شیء».

5.. آیا توانایی انسان بر یک کار از نظر زمانی، همراه و هم‏زمان با آن پدید می‏آید یا پیش از آن؟

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3069
صفحه از 291
پرینت  ارسال به