257
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

بهشتیان و دوزخیان که پیامبر صلی الله علیه و آله در شب معراج در یافته و به امام علی علیه السّلام سپرده است، رخدادهای شب معراج در آیات ۸ و ۹ سوره نجم توضیح و تفصیل داده می‏شوند.۱ «وسائط علم» ائمّه علیهم السّلام، از دل‏مشغولی‏های دیگر عبیدی است و به صورت مشخّص در باره ماهیت متمایز «روح» از فرشتگانی چون جبرئیل و میکائیل سخن رفته است. (نحل: آیه ۲ و اسرا: آیه ۸۵).۲ سخن از برخی بزنگاه‏های افاضه علم به ائمّه و بویژه شب‏های قدر (دخان: آیه ۳ - ۴) و (قدر: آیه ۴ - ۵)۳ و همچنین حدود و ثغور علم ائمّه و گسترانیدن آن به رخدادهای گذشته و آینده بر پایه تفسیر آیه (هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِىَ وَ ذِكْرُ مَن قَبْلِى) از دیگر نکاتی است که با علم ائمّه علیهم السّلام در پیوند است.۴

وجود توانایی‏های خاصّ ذو القرنین در قائم علیه السّلام (کهف: آیه ۸۳ - ۸۵)، تفویض برخی تشریعات به پیامبر صلی الله علیه و آله (حشر: آیه ۷)،۵ شرطیت تسلیم در برابر ائمّه علیهم السّلام برای ایمان (نساء: آیه ۶۵) و اعطا شدن وجوب طاعت به عنوان ملک عظیم (نساء: آیه ۵۴)۶ به امامان، از جمله مباحث دیگری هستند که در پیوند با موضوع حجّت‏شناسی در روایات عبیدی مطرح شده‏اند. بر روی هم، چهل روایت تفسیری - تبیینی به موضوع نبوّت و امامت پرداخته است که ۷۱/۳۵ در صد از روایات این گونه را تشکیل می‏دهد.

سه روایت تفسیری - تبیینی به مبحث «معاد» و تبیین مفهوم ترس از سوء حساب (رعد: آیه ۲۱)، تثبیت مؤمنان در عالم قبر از سوی خداوند (ابراهیم: ‏آیه ۲۷)۷ و چگونگی در کمینگاه بودن پروردگار (فجر:‏‏ آیه ۱۴) می‏پردازد.

1.. ر. ک: ح‏ ۱۳۸. ۲. ر. ک: ح‏ ۸۵ - ۸۶.

2.. ر. ک: ح‏ ۹۰. ۴. ر. ک: ح‏ ۱۳۲.

3.. ر. ک: ح‏ ۱۵۹. ۶. انبیا: آیۀ ۲۴.

4.. ر. ک: ح‏ ۹۹. ۸. ر. ک: ح‏ ۹۳.

5.. ر. ک: ح‏ ۱۴۲ - ۱۴۳. ۱۰. ر. ک: ح‏ ۳۶ - ۳۸.

6.. ر. ک: ح‏ ۳۲. ۱۲. ر. ک: ح‏ ۸۰.

7.. ر. ک: ح‏ ۸۲. ۱۴. ر. ک: ح‏ ۱۵۵.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
256

یوسف بر او را برای طاعت الهی و در راستای تحیّت برگزیدگان خداوند می‏شمارد (یوسف: آیه ۱۰۰).۱

زمینه اصلی ۳۳ روایت هم موضوع «اهل بیت و امامت» است و در آنها آیات قرآن تحلیل می‏شوند. معرّفی ائمّه علیهم السّلام به عنوان اُولی الأمر (نساء: آیه ۵۹)، ذو القربی (انفال: آیه ۴۱) اهل البیت (احزاب:‏ آیه ۳۳)،۲ مؤمنان شاهدِ اعمال بندگان (توبه: آیه ۹۵) و وجه الهی (قصص: ۸۸)،۳ تفسیر پرسش از مودّت اهل بیت (تکویر:‏ آیه ۹ - ۱۰)، بازشناختِ امام علی علیه السّلام به عنوان برترین انفاق کننده (بقره:‏ آیه ۲۵۶)۴ و معنا کردن امرِ «فانصب» به لزوم انتصاب امیر مؤمنان به ولایت (شرح: آیه ۷) در این شمارند. پاره‏ای دیگر از این روایت، پیوند زدن آیات قرآن با مواهب الهی به ائمّه علیهم السّلام چون علم و قدرت‏های بیکران و... را در سر دارند. علم ائمّه علیهم السّلام از زوایای گوناگونی بررسی می‏شود. گاه به منابع علم ایشان اشاره می‏رود که «علم الکتاب» یا «اسم اعظم»، یکی از آنهاست که آیه ۲۵ سوره حدید بر آن منطبق گردیده است۵ و صُحُف ابراهیم و موسی (اعلی: آیه ۱۹) به عنوان بخش‏هایی از آن معرّفی گشته‏اند. ماجرای آوردن تخت بلقیس از سوی آصف بن برخیا (نمل: آیه ۴۰)۶ نیز رهاورد علم او به‏اندکی از اسم اعظم دانسته شده که در برابر علم امامان به اکثر اجزای اسم اعظم، بسیار اندک به شمار رفته است. علم به «قرآن»، یکی دیگر از سرچشمه‏های علم ائمّه علیهم السّلام است که در روایت با تفسیرِ (تِبْيَٰنًا لِّكُلِّ شَىْ‏ءٍ)۷ به تبیین آن پرداخته شده است. در همین راستا و به بهانه دو صحیفه از نام

1.. ر. ک: ح‏ ۷۸. ۲. ر. ک: ح‏ ۳۳ - ۳۵.

2.. ر. ک: ح‏ ۱۲۱ - ۱۲۲. ۴. ر. ک: ح‏ ۷۵.

3.. ر. ک: ح‏ ۱۱۲ - ۱۱۳. ۶. ر. ک: ح‏ ۱۵۱.

4.. ر. ک: ح‏ ۱۸. ۸. ر. ک: ح‏ ۱۵۷ - ۱۵۸.

5.. ر. ک: ح‏ ۱۴۱. ۱۰. ر. ک: ح‏ ۱۵۴.

6.. ر. ک: ح‏ ۱۱۰ - ۱۱۱. ۱۲. ر. ک: ح‏ ۸۷.

7.. نحل:‏ آیۀ ۸۹.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5014
صفحه از 291
پرینت  ارسال به