بهشتیان و دوزخیان که پیامبر صلی الله علیه و آله در شب معراج در یافته و به امام علی علیه السّلام سپرده است، رخدادهای شب معراج در آیات ۸ و ۹ سوره نجم توضیح و تفصیل داده میشوند.۱ «وسائط علم» ائمّه علیهم السّلام، از دلمشغولیهای دیگر عبیدی است و به صورت مشخّص در باره ماهیت متمایز «روح» از فرشتگانی چون جبرئیل و میکائیل سخن رفته است. (نحل: آیه ۲ و اسرا: آیه ۸۵).۲ سخن از برخی بزنگاههای افاضه علم به ائمّه و بویژه شبهای قدر (دخان: آیه ۳ - ۴) و (قدر: آیه ۴ - ۵)۳ و همچنین حدود و ثغور علم ائمّه و گسترانیدن آن به رخدادهای گذشته و آینده بر پایه تفسیر آیه (هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِىَ وَ ذِكْرُ مَن قَبْلِى) از دیگر نکاتی است که با علم ائمّه علیهم السّلام در پیوند است.۴
وجود تواناییهای خاصّ ذو القرنین در قائم علیه السّلام (کهف: آیه ۸۳ - ۸۵)، تفویض برخی تشریعات به پیامبر صلی الله علیه و آله (حشر: آیه ۷)،۵ شرطیت تسلیم در برابر ائمّه علیهم السّلام برای ایمان (نساء: آیه ۶۵) و اعطا شدن وجوب طاعت به عنوان ملک عظیم (نساء: آیه ۵۴)۶ به امامان، از جمله مباحث دیگری هستند که در پیوند با موضوع حجّتشناسی در روایات عبیدی مطرح شدهاند. بر روی هم، چهل روایت تفسیری - تبیینی به موضوع نبوّت و امامت پرداخته است که ۷۱/۳۵ در صد از روایات این گونه را تشکیل میدهد.
سه روایت تفسیری - تبیینی به مبحث «معاد» و تبیین مفهوم ترس از سوء حساب (رعد: آیه ۲۱)، تثبیت مؤمنان در عالم قبر از سوی خداوند (ابراهیم: آیه ۲۷)۷ و چگونگی در کمینگاه بودن پروردگار (فجر: آیه ۱۴) میپردازد.
1.. ر. ک: ح ۱۳۸. ۲. ر. ک: ح ۸۵ - ۸۶.
2.. ر. ک: ح ۹۰. ۴. ر. ک: ح ۱۳۲.
3.. ر. ک: ح ۱۵۹. ۶. انبیا: آیۀ ۲۴.
4.. ر. ک: ح ۹۹. ۸. ر. ک: ح ۹۳.
5.. ر. ک: ح ۱۴۲ - ۱۴۳. ۱۰. ر. ک: ح ۳۶ - ۳۸.
6.. ر. ک: ح ۳۲. ۱۲. ر. ک: ح ۸۰.
7.. ر. ک: ح ۸۲. ۱۴. ر. ک: ح ۱۵۵.