در آمد
در این بخش، روایاتی را که در فصل پیشین به کف آوردیم - یعنی روایات موجود در کتاب التفسیر و روایات تفسیریای را که بودنشان در کتاب التفسیر محرز نبود -، به گونهای مجزّا و از سه منظر، تحلیل خواهیم کرد. نخست، بررسی خواهیم کرد که روایات پیشگفته از هر یک از گونههای برشمرده برای روایات تفسیری، چه بهرهای برده است و افزون بر این در کدام یک از حوزههای اعتقادی، فقهی یا اخلاقی و... جولان داده است. در گام دوم میکوشیم تا حدودی منابع عبیدی را در کتاب التفسیر و روایات تفسیریاش باز شناسیم و از این رهگذر به صورتی کمّی و آماری دریابیم کهاندیشه او در چه بستر و فضایی ریشه دارد. در سومین گام میکوشیم تا نشان دهیم میراثی که برآیند کوششهای عبیدی است، به چه میزان در اقالیم شیعه ریشه پراکنده و چه سیری را تا رسیدن به جوامع و منابع پسین پیموده است.