93
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

رحمت الهی،۱ پاداش عظیم،۲ مقام برتر۳ و قدرشناسی الهی۴ برای مسئولیت‏پذیران اجتماعی هستیم.

در مقابلِ تشویق و بشارت، شاهد بیان محرک‏های منفی نیز در قرآن هستیم. برخی آیات با لسان نکوهش، هشدار و تهدید، «سکوت اجتماعی» را تقبیح می‏کند و کسانی را که انگیزه‏سازی مثبت، طمع آنان را تحریک نمی‏کند، نسبت به دفع زیان از خود برمی‏انگیزاند.

بزرگ‏ترین هشداری که درباره ترک مساق در قرآن مشاهده می‏شود در سوره عصر است. خداوند در این سوره همه انسان‏ها را در زیان معرفی می‏کند و تنها کسانی را استثنا می‏کند که افزون بر ایمان و خودسازی، به جامعه‏سازی نیز اهتمام دارند و از مسئولیت «هم‏سفارشی سازنده» غفلت نمی‏کنند: (إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْاْ بِالْحَقّ وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبر؛۵ واقعاً انسان دستخوشِ زیان است مگر کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حقّ سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‏اند). مفهوم این کلام آن است که سکوت اجتماعی سبب خسران و زیان آدمی می‏گردد. همچنین در آیات دیگر شاهد هشدار درباره پیامدهایی همچون ویل،۶ نابودی،۷ ذلت،۸ عذاب،۹ لعنت۱۰ و جایگاه سوء (همان) برای ترک مسئولیت‏های اجتماعی هستیم.

نکته‏ای که در فرهنگ وحیانیِ موضوع کاملاً محسوس است، پررنگ‏‏تر بودن مژده‏ و تشویق بر هشدار و تهدید است؛ به شکلی که در قرآن بسامد و تنوع مشوق‏های

1.. حجرات: ۱۰ و توبه: ۷۱.

2.. نساء: ۱۱۴.

3.. آل‏عمران: ۹۲.

4.. تغابن: ۱۷.

5.. عصر: ۲ ـ ۳.

6.. ماعون: ۴.

7.. بقره: ۱۹۵.

8.. انفال: ۴۶.

9.. نساء: ۳۷.

10.. رعد: ۲۵.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
92

شده است.۱ البته برای دریافت این پاداش بزرگ مساق ضروری است ولی کافی نیست بلکه ایمان نیز لازم است.۲

خداوند پس از فرمان به دعوت کردن دیگران به خوبی و امر آنان به امور پسندیده و نهی آنان از امور ناپسند، پاداش انجام چنین مسئولیت‏هایی را فلاح می‏شمارد تا انگیزه لازم و صبر مورد نیاز در این مسیر تأمین شود: (وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلی الخَیرْ وَیأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛۳ و باید از میان شما، گروهی، [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند، و آنان همان کامیابان دائم هستند).

همچنین قرآن درباره مسئولیت حمایت از خویشان و اقشار آسیب‏پذیر و آسیب‏دیده می‏فرماید: (فَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ ذلِكَ خَیرٌ لِلَّذینَ یُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛۴ پس حقّ خویشاوند و تنگدست و در راه‏مانده را بده. این [انفاق] برای کسانی که خواهان خشنودی خدایند بهتر است، و اینان همان کامیابان دائم هستند). در آیات دیگری نیز شاهدیم که فلاح به عنوان پاداش مسئولیت‏پذیران اجتماعی بیان شده است.۵

در کنار این مشوق بی‏نظیر، شاهد مشوق‏های دیگری همچون بشارت به نجات،۶ تجارت پرسود،۷ بهشت،۸ سعادت،۹ فزونی اموال،۱۰ مدال بهترین امت،۱۱ مغفرت۱۲ و

1.. ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج۲، ص۵۴۷؛ همچنین ر.ک: مجادله: ۲۲ و مؤمنون: ۱۱.

2.. مؤمنون: ۱ - ۱۱.

3.. آل‏عمران: ۱۰۴

4.. روم: ۳۸.

5.. ر.ک: بقره: ۵؛ حشر: ۹؛ تغابن: ۱۶.

6.. اعراف: ۱۶۵ و هود: ۱۱۶.

7.. فاطر: ۲۹.

8.. مائده: ۱۲ و رعد: ۲۲.

9.. روم: ۳۸.

10.. روم: ۳۷ - ۳۸.

11.. آل‏عمران: ۱۱۰.

12.. نور: ۲۲ و تغابن: ۱۷.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4920
صفحه از 394
پرینت  ارسال به