265
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

دو کتابي را به او نسبت داده‏اند، امّا هيچ منبعي او را صاحب أصل ندانسته است. با اين حساب، تنها دليل براي آن که کتاب دُرست را اصل بدانيم، گنجاندن آن در اين مجموعه است. از آغاز کتاب چنين بر مي‏آيد ـ در فهرست [نسخه‏هاي خطي کتابخانة حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، تدوين محمّدتقي دانش‏پژوه] هم بدين مسئله اشاره شده ـ که ابتداي کتاب در نسخة اصلي افتاده بوده است.۱ مؤلّف دومين عنوان، ظاهراً محمّد بن جعفر البزّاز (الرَزّاز / البَزّار)، عموي بزرگ ابو‌غالب زُراري است.۲ منابع رجالي قديم کتابي به او نسبت نمي‏دهند، تا چه رسد به «اصل». در واقع آقا‌بزرگ طهراني ظاهراً نخستين فردي است که براي او اصلي ذکر مي‏کند.۳ آقابزرگ طهراني بر خلاف شيوة معمولش، نمي‌گويد که اين مطلب را از کدام مأخذ دريافت کرده است؛ تنها به همين مقدار بسنده مي‏کند که: اين از جمله اصولي است که تنها گزيده‏اي از آن به دست ما رسيده است (من الأصول المختصرة الموجودة). با اين حساب بايد نتيجه گرفت که آقا‌بزرگ طهراني اطّلاعاتش را بر مبناي يکي از مجموعه اصول، شايد هم همين نسخه، گرفته است.۴ در واقع نه کتاب محمّد بن جعفر القرشي در هيچ نسخة ديگري از اصول که من مي‏شناسم وجود دارد، و نه جز آقا‌بزرگ طهراني، هيچ مؤلّف امامي ديگر مي‏شناسم که در بررسي اصول (موجود و غير موجود)، چنين انتسابي داده باشد. بنابراين نکتة قابل بحث اين است که چرا ذکر اين اصل (به سهو يا عمد) گاه در نقل روايت تلّعُکبري از قلم افتاده است، يا به عکس، چرا در زماني نامشخص به اين مجموعه افزوده شده

1.. ص ۲۴۷. در واقع نوري طبرسي تصريح مي‏کند که آغاز کتاب دُرُست که او دارد، مفقود شده است (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۲۹۶). بنابراين، او بايست از نسخه‏اي شبيه به همين نسخة مورد بحث ما استفاده کرده باشد.

2.. رسالة أبي‌غالب الزراري (ذکر شده در همين مقاله، پانوشت شمارة ۵۹)، ص ۶۷؛ يوسف البحراني، الکشکول، ج ۱، ص ۱۸۸؛ مامقاني، تنقيح المقال، ج ۳، ص ۹۳.

3.. الذريعة، ج ۲، ص ۱۶۵، ش ۹۳.

4.. امّا آقابزرگ طهراني، از کتاب دُرُست نام نمي‏برد.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
264

ادبيات روايي اماميّه‏اند؛ به جز تعداد فراواني از روايات فقهي، احاديثي در باب امامت، فضايل ائمّه، ادعيه، معادشناسي و جَدَليّات ضد سنّي در آن‏ها آمده است.

۲. مخطوط شماره ۱۸۲ ژ، در دانشکدة حقوق دانشگاه تهران، (برگ‏هاي ۱ ب ـ ۷۲ الف)۱

اين نسخه را شيخ نصر‌اللّه‏ قزويني در سال ۱۰۳۸ ق استنساخ کرده است، بر اساسِ نسخه‏اي که منصور بن حسين آبي در ۳۷۴ ق، از روي نسخة محمّد بن حسن قمي، از نسخة تلّعُکبري کتابت کرده بوده است.۲
ترتيب اصل‏هاي موجود در اين مجموعه (همراه با خبرٌ في الملاحم)، به همان گونه‏اي است که در نسخة قبلي آمد، جز آن که اين چهار عنوان ديگر را نيز در خود دارد. ۱. کتاب دُرست، در ابتداي نسخه (برگ‏هاي ۱ ب ـ ۷ ب)؛ ۲. کتاب محمّد بن جعفر القرشي (برگ‏هاي ۳۸ الف ـ ۴۳ الف)، ما بين کتاب محمّد بن مثنّي الحضرمي و کتاب عبدالملک بن حکيم؛ ۳. مرثيه‏اي بر امام حسين عليه السلام در انتهاي نسخه؛ و ۴. کتاب الديات، به روايت۳ ظريف بن ناصح۴ در انتهاي نسخه. مرثيه که البته «اصل» نيست؛ امّا سه عنوان ديگر را نيز با قطعيت نمي‏توان اصل دانست. دُرُست بن أبي‌منصور الواسطي از اصحاب امام ششم و هفتم است و نجاشي۵ و طوسي۶ هر

1.. M.T. Daneche-Pajouh, Catalogue... des manuscrits de la Bibliothèque de la Facultè de droit et des sciences politiques et èconomiques de l’ Universitè de Tèhèran, Tehran, ۱۳۸۰/۱۹۶۱. pp. ۲۴۶-۹. [اين اثر همان فهرست نسخه‌هاي خطي کتابخانة حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، تدوين محمد تقي دانش‌پژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۳۹ است که مؤلّف به عنوان فرانسوي مندرج در پشت کتاب ارجاع داده است. (م)]

2.. همان، ص ۲۴۷ ـ ۲۴۹.

3.. بر خلاف نظر سزگين در GAS (تاريخ نگارش‏هاي عربي)، ج ۱، ص ۵۳۷، که او را مؤلّف اين اثر شمرده است.

4.. طوسي، رجال، ص ۳۰۶.

5.. نجاشي، رجال، ص ۱۱۷.

6.. طوسي، فهرست، ص ۱۳۴.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4435
صفحه از 534
پرینت  ارسال به