ادبيات روايي اماميّهاند؛ به جز تعداد فراواني از روايات فقهي، احاديثي در باب امامت، فضايل ائمّه، ادعيه، معادشناسي و جَدَليّات ضد سنّي در آنها آمده است.
۲. مخطوط شماره ۱۸۲ ژ، در دانشکدة حقوق دانشگاه تهران، (برگهاي ۱ ب ـ ۷۲ الف)۱
اين نسخه را شيخ نصراللّه قزويني در سال ۱۰۳۸ ق استنساخ کرده است، بر اساسِ نسخهاي که منصور بن حسين آبي در ۳۷۴ ق، از روي نسخة محمّد بن حسن قمي، از نسخة تلّعُکبري کتابت کرده بوده است.۲
ترتيب اصلهاي موجود در اين مجموعه (همراه با خبرٌ في الملاحم)، به همان گونهاي است که در نسخة قبلي آمد، جز آن که اين چهار عنوان ديگر را نيز در خود دارد. ۱. کتاب دُرست، در ابتداي نسخه (برگهاي ۱ ب ـ ۷ ب)؛ ۲. کتاب محمّد بن جعفر القرشي (برگهاي ۳۸ الف ـ ۴۳ الف)، ما بين کتاب محمّد بن مثنّي الحضرمي و کتاب عبدالملک بن حکيم؛ ۳. مرثيهاي بر امام حسين عليه السلام در انتهاي نسخه؛ و ۴. کتاب الديات، به روايت۳ ظريف بن ناصح۴ در انتهاي نسخه. مرثيه که البته «اصل» نيست؛ امّا سه عنوان ديگر را نيز با قطعيت نميتوان اصل دانست. دُرُست بن أبيمنصور الواسطي از اصحاب امام ششم و هفتم است و نجاشي۵ و طوسي۶ هر
1.. M.T. Daneche-Pajouh, Catalogue... des manuscrits de la Bibliothèque de la Facultè de droit et des sciences politiques et èconomiques de l’ Universitè de Tèhèran, Tehran, ۱۳۸۰/۱۹۶۱. pp. ۲۴۶-۹.
[اين اثر همان فهرست نسخههاي خطي کتابخانة حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، تدوين محمد تقي دانشپژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۳۹ است که مؤلّف به عنوان فرانسوي مندرج در پشت کتاب ارجاع داده است. (م)]
2.. همان، ص ۲۴۷ ـ ۲۴۹.
3.. بر خلاف نظر سزگين در GAS (تاريخ نگارشهاي عربي)، ج ۱، ص ۵۳۷، که او را مؤلّف اين اثر شمرده است.
4.. طوسي، رجال، ص ۳۰۶.
5.. نجاشي، رجال، ص ۱۱۷.
6.. طوسي، فهرست، ص ۱۳۴.