عطاء: در عربي از کل يک ماه به أيَّاما مَعْدُودَاتٍ تعبير نميکنند.۱
مقاتل: أيَّاما مَعْدُودَاتٍ دقيقاً به يک ماه، يعني سي روزِ رمضان دلالت دارد.۲
ابنحيان [: ابوحيان]: اگر تعبير أيَّاماً مَعْدُودَاتٍ بر ماه رمضان دلالت داشته باشد، در آن صورت اين همان چيزي است که واجب شد. اين ديدگاه ابنابيليلي و جمهور مفسران بود [البته، نک. ادامه.] آنچه از عبارت أيَّاماً مَعْدُودَاتٍ قابل استفاده است، تسهيل و ترغيب مؤمنان به روزهداري است؛ به اين معنا که تعداد روزهاي واجب شمارپذير است و چندان زياد نيست ـ فقط سي روز. همين عبارت در ديگر سياقهاي قرآني دقيقاً به شمار اندک روزها اشاره دارد. بقرة: ۸۰، يوسف: ۲۰، قس آلعمران: ۲۴.
اما اگر روزه واجب سه روز بوده ـ چنانکه برخي علما قائل به سه روز روزه به اضافة روزه عاشورا هستند ـ که بر پيشينيان ما واجب شده بود، در نتيجه، تعبير أيَّاماً مَعْدُودَاتٍ به همين سه روز اشاره دارد. اين رأي ابنعباس و عطاء است.
البته ديدگاه اکثر مفسران اين است که أيَّاماً مَعْدُودَاتٍ به رمضان اشاره دارد. «کتِبَ عَلَيکمُ الصِّيَامُ... أيَّاماً مَعْدُودَاتٍ» ميتواند بر يک روز، دو روز، يا هر چند روز دلالت کند. خدا عبارت «شَهرُ رَمَضَانَ» را براي تبيين آن افزوده است.۳
در واقع، سرانجام، عموم مفسران پذيرفتند که آيات ۱۸۳ ـ ۱۸۷ را در قالب بافت واحدي که به روزه ماه رمضان اشاره دارد، درنظر بگيرند که مضمون حديث
1.. طبري، ج ۳، ص ۴۱۴.
2.. الدر المنثور، ج ۱، ص ۱۷۷.
3.. البحر المحيط، ج ۲، ص ۳۰ به بعد. توجه شود که ابنحيان [کذا!] از عبداللّه بن مسعود قرائت متفاوت ايامٌ معدوداتٌ را روايت ميکند که اين عبارت را در برابر الصيام در کتب عليکم الصيام قرار ميدهد؛ در حالي که آن را در همان موقعيّت اسمي قرار ميدهد که واژه شهر رمضان هم که بلافاصله به آن اضافه شده، قرار دارد. در نتيجه، تمام اين متن از سوره بقره صرفاً به روزه رمضان بازميگردد.