صُنْعٌ؟ قَالَ علیه السلام: لا، قُلْتُ: لَهُمْ فِیهَا أَجْرٌ؟ قَالَ علیه السلام: نَعَمْ تَطَوَّلَ عَلَیْهِمْ بِالْمَعْرِفَةِ وَتَطَوَّلَ عَلَیْهِمْ بِالصَّوَاب.۱
بُرید بن معاویة عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه علیه السلام قَالَ: لَیْسَ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ أَنْ یَعْرِفُوا وَالْخَلْقِ عَلَى اللّه أَنْ یُعَرِّفَهُمْ وَ لِلّهِ عَلَى الْخَلْقِ إِذَا عَرَّفَهُمْ أَنْ یَقْبَلُوا.۲
۰.عَنِ النَّضْرِ بْنِ قِرْوَاشٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه علیه السلام یَقُولُ: إِنَّمَا احْتَجَّ اللّه عَلَى الْعِبَادِ بِمَا آتَاهُمْ وَعَرَّفَهُم.۳
با توجه به احتجاج حق تعالی بر آنچه داده و یاد داده، معلوم میشود که همه معارف بشری منظور نیست.«عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه علیه السلام قَالَ: مَا حَجَبَ اللّه عِلْمَهُ عَنِ الْعِبَادِ فَهُوَ مَوْضُوعٌ عَنْهُمْ».۴
مضمون این روایت هم حاکی از آن است که اگر خداوند معرفت و علم را از عباد سلب کند و به آنان عطا نکند، آنان مکلّف نخواهند بود، پس معلوم میشود در قلمرو معارف دینی و تکلیف صحبت میکند و شامل همه معارف بشری نمیشود؛ زیرا معارف غیردینی متعلق تکلیف قرار نمیگیرند.
حاصل بحث آنکه در روایات امامیه، معرفة اللّه اضطراری، با معرفت فطریِ إعطا شده در عالمی پیش از دنیا (موسوم به عالم ذر) تبیین شده است و این روایات بهعنوان شواهدی بر صحت ادعای انگاره معرفت اضطراری خاص (معرفة اللّه فطری) امامیه در اینجا مطرح شد. برخی مهمترین ویژگیهای معرفة اللّه فطری که در روایات امامیه بیان شده و اصحاب ائمه علیهم السلام به آن معتقد بودند به این شرح است: