با دیدگاه برخی بزرگان میانی آنان چون بربهاری و ابن حزم همخوانی و هماهنگی دارد، میتوان به نتایج به دست آمده اعتماد پیدا کرد.
در گفتار مربوط به اندیشه معتزله هم در کتابهای مقالات و هم در کتابهای کلامی، گزارشهای خوبی - بهویژه در جلد دوازدهم کتاب المغنی قاضی عبدالجبار - ثبت شده است؛ البته، با توجه به آنکه دیدگاه اصحاب معارف از معتزله (معتقدان به معارف اضطراری) در کتابهای مخالفان معارف اضطراری، دقیق و کامل تبیین نشده بود، از منابع خود اصحاب معارف از جمله مهمترین و قدیمیترینِ آنها یعنی رساله جاحظ با عنوان المسائل و الجوابات فی المعرفة بهره برده و سعی شد تطور اندیشههای معتزله نشان داده شود.
در گفتار مربوط به اندیشه امامیه در مدرسه کلامی بغداد، منابع مختلف مقالهنگاری و کلامی و تاریخی موجود بود و از بررسی آنها دیدگاه بغدادیها و تفاوت اندیشه آنان با کوفیها و قمیها آشکارا و به روشنی قابل شناسایی بود.
بنابراین، هدف اصلی تحقیق پیشرو، در واقع، بازشناسی و بازسازی و ارائه تبیینی نو از یک نظریه کهن در حوزه معرفت دینی و همچنین تبیین بخشی از تاریخ اندیشه و تفکر اسلامی است که از رهگذر آن منظومه جامع اندیشه اصیل کتاب و سنتِ ناظر به معرفت اضطراری و معرفت اکتسابی، مورد توجه قرار میگیرد.
تاکنون در خصوص عنوان «معرفت اضطراری» و مقایسه همه جانبه آن با دیدگاه اهل حدیث و معتزله، پژوهش مستقلی به سامان نرسیده است. البته، در خصوص برخی مؤلفههای پژوهش حاضر، پژوهشهایی انجام شده است، همانطور که در خصوص معرفت اضطراری خاص (معرفت فطری) نگاشتههایی وجود دارد؛ از جمله:
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی تطبیقی علم و معرفت در مدرسه کوفه و بغداد، نگاشته محمدحسین منتظری و راهنمایی دکتر محمد تقی سبحانی