25
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

اوائل المقالات ‌شیخ مفید و المغنی قاضی عبدالجبار و کتاب اصول الایمان و الفرق بین الفرق عبدالقاهر بغدادی، دربرگیرنده پاره‌ گزارش‌هایی از اندیشه‌های امامیان نخستین است. در این فصل هم برای راستی‌آزمایی گزارش‌های تاریخی و هم برای به دست آوردن چیستی‌شناسی معرفت اضطراری از نظرگاه اصحاب امامیه در مدرسه کوفه، به میراث روایی آنان و نیز به فهرست آثار برجای مانده از آنان مراجعه کرده‌ایم و از مجموع شواهد و قرائن، تلاش کرده‌ایم تا اندازه‌ای به راستی یا ناراستی گزارش‌ها پی ببریم.

در گفتار مربوط به اندیشه امامیه در مدرسه کلامی قم، با توجه به آن‌که برخی مهم‌ترین منابع روایی آنان به دست ما رسیده است، با ردگیری احادیث مربوط به معرفت اضطراری از جریان‌های فکری اصلی مدرسه قم (خط فکری احمد بن محمد بن عیسی، خط فکری ابراهیم به هاشم و خط فکری محمد بن خالد برقی) باور عمومی محدّث‌-متکلمان قمی را در خصوص معرفت اضطراری نشان دادیم و از رهگذر نوع تبویب و چینش روایات و توضیحات گاه به گاه آنان ذیل روایات، به منطق معرفتی شیخ کلینی و شیخ صدوق به‌عنوان دو نماینده برجسته و برآیند مدرسه قم، دست یافتیم.

در گفتار مربوط به اندیشه اصحاب حدیث، با توجه به آن‌که آنان باوری به نگارش کتاب‌های کلامی به معنای مصطلح نداشتند، بلکه از آن گریزان بودند، تنها منبع دست‌یابی به صحت یا سقم گزارش‌های تاریخی منسوب به آنان در خصوص معرفت اضطراری، کتاب‌های عقیدتی و جوامع روایی آنان است. با این حال، حتی در کتاب‌های عقیدتی اندیشوران نخستین آنان نیز درباره معرفت اضطراری سخن صریحی به میان نیامده است، اما به طور کلی در بحث خلق اعمال و نفی قَدَر و روایات پراکنده معرفت فطری (اضطراری خاص) می‌توان به منظومه معرفتی آنان دست یافت. از آن‌جا که نتایج به دست آمده از بررسی‌های معرفتی اصحاب حدیث


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
24

باورها و اعتقادات رقیبان فکری و اعتقادی است؛ مانند کتاب المغنی قاضی عبدالجبار و....

با توجه به آن‌که در مطرح شدن آراء و اندیشه‌های نخستین، به جز ادله و شواهد،‌ انگیزه‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بوده‌اند و از آن‌جا که بسیاری از منابعِ دسترسی به اندیشه‌های نخستین به ما نرسیده است و یا این‌که برخی گزاره‌های به‌جا مانده با هم تعارض دارند،‌ پژوهش‌گر تاریخ کلام نمی‌تواند تنها به گزاره‌های تاریخی اعتماد کند؛ از این‌رو، بایسته است با روش‌های گوناگون و با استفاده از دیگر منابع چون مصادر حدیثی، تاریخی و رجالی، به راستی‌آزمایی‌ ادعاها و گزارش‌ها بپردازد. بر این اساس، پژوهش‌های تاریخ اندیشه و کلام، لایه‌های مختلفی دارد و در صورتی پژوهشی کامل و قابل اعتماد است که همه لایه‌های مزبور را از منابع متعدد مورد واکاوی و بازخوانی قرار دهد. به بیان دیگر، در چنین پژوهش‌هایی باید از مجموعه‌ای از شواهد و قرائن استفاده کرد تا به اطمینان نسبی دست یافت؛ به طوری که حتی گاهی نام یک کتاب که در یک منبع فهرست‌نگاری آمده است یا تنها گزارش موضوع مناظره‌ای میان دو اندیشور می‌تواند پژوهشگر تاریخ اندیشه را به صحت و سقم گزارش‌های تاریخی نزدیک کند.

موضوع تحقیق پیش‌رو از آن جهت که بررسی تاریخ اندیشه‌های نخستین اسلامی در مسئله معرفت اضطراری است به طور کلی از روش‌شناسی تاریخ کلامی بهره برده است. اما چون قلمرو تحقیق، بررسی اندیشه‌های جریان‌های فکری متعدد و در بازه‌های زمانی مختلف و در مدارس متفاوت است، ناگزیر در هر فصلی متناسب با موضوع و بازه زمانی، روشِ تحقیق متناسب را پیش گرفته است.

در گفتار مربوط به اندیشه امامیه در مدرسه کلامی کوفه، با توجه به آن‌که اثری از خود اندیشوران کوفی به ما نرسیده است، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین منبع، کتاب مقالات الاسلامیین ابوالحسن اشعری است. همچنین کتاب

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23628
صفحه از 285
پرینت  ارسال به