233
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

الخلود فی النار.۱

دیدگاه ‌شیخ مفید درباره معرفت، معلوم و ظاهر است؛ با این حال نباید فراموش کرد، شیخ مفید به رغم آن‌که معرفت و شناخت خداوند متعال را با نظر و استدلال و به بیان دیگر، با تعقل و خِرَدورزی می‌داند. با این حال، عقل را در دانش و نتایجش، نیازمند راهنمایی‌های سمع می‌داند؛ سمعی که عاقل را به کیفیت و چگونگی استدلال رهنمون می‌سازد.۲ بنابراین، معرفت عقلی ‌شیخ مفید به نوعی محتاج راهنمایی‌های وحی و سمع است و این نوع معرفت اکتسابی عقلی، اساساً با معرفت اکتسابی عقلی معتزلیان متفاوت است.

تبیین بیشتر دیدگاه ‌شیخ مفید در مسئله جایگاه عقل در بحث معرفت و نیز جایگاه سمع در راهنمایی و انگیزش عقل، در کلام شاگردش، ابوالفتح کراجکی (م ۴۴۹) منعکس شده است. از نظرگاه کراجکی بنا بر انگاره امامیه که بر آیات و روایاتی چون «من مات ولم یعرف امام زمانه، مات میتة الجاهلیة» مبتنی است، معرفة اللّه نیز در گرو معرفة النبی و معرفة الحجة است؛ زیرا همه معارف عقلی و سمعیِ دین تنها از طریق امام حاصل می‌شود و این امام است که برانگیزاننده و تبیین‌کننده آنهاست.۳

از منظر کراجکی، حجج الهی (نبی و امام) هم دواعی و خواطر برای نیل به معرفة اللّه را ایجاد می‌کنند و هم بعد از آن در مرحله عمل، کیفیت درست و استدلال بهتر را به انسان می‌آموزند.۴

1.. ‌شیخ مفید، تصحیح الاعتقادات، ص۱۱۳. البته، چه بسا بتوان این جمله را حمل بر تقلید به جای تحقیق کرد؛ یعنی ‌شیخ مفید مقلّدان را مذمت می‌کند، نه کسانی را که قائل به معرفت فطری یا معرفت اضطراری هستند.

2.. ‌شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۴۴.

3.. کراجکی، کنزالفوائد، ج۱، ص۳۲۸.

4.. همان، ص۲۲۴ـ۲۲۵.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
232

غیرموحّد و منکر خداوند باشند، در حالی که بالوجدان برخی از آنان غیرموحّد و یا منکر خداوند هستند.۱

شیخ مفید تلاش کرده است دیدگاهش درباره وجوب نظر و کسب معرفت را با روایات اهل‌بیت علیهم السلام همسو کند و نشان دهد که ائمه اطهار علیهم السلام نیز بر وجوب نظر و لزوم کسب معرفت تأکید داشته‌اند؛ برای مثال، در الارشاد ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره وجوب معرفة اللّه که فرمودند: «وجدتُ علمَ الناس کلّهم فی اربع اوّلها أن تعرف ربک...» می‌گوید: مفروضِ حدیث، کسب معرفة اللّه است؛ زیرا بنا بر مفاد آن، نخستین چیزی که بر عبد واجب است، معرفت و شناخت پروردگارش است.۲ همچنین شیخ مفید برای اثبات وجوب معرفة اللّه با عقل، به حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره می‌کند که فرمودند: «أَوَّلُ عِبَادَةِ اللّه مَعْرفَتُهُ وَأَصلُ مَعْرفَتِهِ تَوْحیدُهُ» و در ادامه می‌فرمایند: «وَبِالْعُقُولِ تُعْتقَدُ مَعْرِفَتُهُ وَبالنَّظَرِ تَثْبُتُ حُجَّتُهُ، جَعَلَ الخَلْقَ دَلِیلاً عَلیْهِ فَکَشَفَ بِهِ عَنْ رُبُوبِیَّتِه...‏».۳

شیخ مفید تا بدان اندازه به وجوب کسب معرفت، اعتقاد راسخ دارد که با صراحت، کسانی را که به رغم کمال عقل و توانایی بر استدلال، از نظر و استدلال دوری می‌جویند، کافر و مستحق خلود در جهنم می‌داند:

۰.وجماعة من المقلدة عندی کفارٌ؛ لأن فیهم من القوة على الاستدلال ما یصلون به إلى المعارف، فإذا انصرفوا عن النظر فی طرقها فقد استحقوا

1.. ‌شیخ مفید، تصحیح الاعتقادات، ص۶۱.

2.. ‌شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۰۳.

3.. همان، ج۱، ص۲۲۳. این حدیث در منابع گوناگون آمده است؛ در برخی از منابع به‌ جای واژۀ «نظر» در عبارت: «وبالنظر تثبت حجته»، كلمۀ «تفكر» آمده و در برخی دیگر از منابع، واژۀ «فطرة» ذكر شده است. ‌شیخ مفید در کتاب امالی همین روایت را با تعبیر «بالفطرة تثبت حجته» ذکر کرده است (‌شیخ مفید، الامالی، ص۲۵۴؛ نیز نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۳۵؛ ابن‌شعبه حرانی، تحف العقول، ص۶۲؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۰۰).

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23723
صفحه از 285
پرینت  ارسال به