غیرموحّد و منکر خداوند باشند، در حالی که بالوجدان برخی از آنان غیرموحّد و یا منکر خداوند هستند.۱
شیخ مفید تلاش کرده است دیدگاهش درباره وجوب نظر و کسب معرفت را با روایات اهلبیت علیهم السلام همسو کند و نشان دهد که ائمه اطهار علیهم السلام نیز بر وجوب نظر و لزوم کسب معرفت تأکید داشتهاند؛ برای مثال، در الارشاد ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره وجوب معرفة اللّه که فرمودند: «وجدتُ علمَ الناس کلّهم فی اربع اوّلها أن تعرف ربک...» میگوید: مفروضِ حدیث، کسب معرفة اللّه است؛ زیرا بنا بر مفاد آن، نخستین چیزی که بر عبد واجب است، معرفت و شناخت پروردگارش است.۲ همچنین شیخ مفید برای اثبات وجوب معرفة اللّه با عقل، به حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره میکند که فرمودند: «أَوَّلُ عِبَادَةِ اللّه مَعْرفَتُهُ وَأَصلُ مَعْرفَتِهِ تَوْحیدُهُ» و در ادامه میفرمایند: «وَبِالْعُقُولِ تُعْتقَدُ مَعْرِفَتُهُ وَبالنَّظَرِ تَثْبُتُ حُجَّتُهُ، جَعَلَ الخَلْقَ دَلِیلاً عَلیْهِ فَکَشَفَ بِهِ عَنْ رُبُوبِیَّتِه...».۳
شیخ مفید تا بدان اندازه به وجوب کسب معرفت، اعتقاد راسخ دارد که با صراحت، کسانی را که به رغم کمال عقل و توانایی بر استدلال، از نظر و استدلال دوری میجویند، کافر و مستحق خلود در جهنم میداند:
۰.وجماعة من المقلدة عندی کفارٌ؛ لأن فیهم من القوة على الاستدلال ما یصلون به إلى المعارف، فإذا انصرفوا عن النظر فی طرقها فقد استحقوا
1.. شیخ مفید، تصحیح الاعتقادات، ص۶۱.
2.. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۰۳.
3.. همان، ج۱، ص۲۲۳. این حدیث در منابع گوناگون آمده است؛ در برخی از منابع به جای واژۀ «نظر» در عبارت: «وبالنظر تثبت حجته»، كلمۀ «تفكر» آمده و در برخی دیگر از منابع، واژۀ «فطرة» ذكر شده است. شیخ مفید در کتاب امالی همین روایت را با تعبیر «بالفطرة تثبت حجته» ذکر کرده است (شیخ مفید، الامالی، ص۲۵۴؛ نیز نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۳۵؛ ابنشعبه حرانی، تحف العقول، ص۶۲؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۰۰).