از امام کاظم علیه السلام که در پاسخ به پرسش از پایینترین مرتبه معرفت، فرمودند:
۰.فَقَالَ الْإِقْرَارُ بِأَنَّهُ لا إِلَهَ غَیْرُهُ وَلا شِبْهَ لَهُ وَلا نَظِیرَ وَأَنَّهُ قَدِیمٌ مُثْبَتٌ مَوْجُودٌ غَیْرُ فَقِیدٍ وَأَنَّهُ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ.۱
پیداست در این انگاره، اثبات خداوند و اینکه نظیر و شبیهی ندارد، پایینترین سطح معرفت به شمار آمده است. شیخ صدوق بلافاصله بعد از اثبات عملی و نظری امکانِ دستیابی به معرفة اللّه از طریق عقل و نظر، در حدّ نفی تعطیل و نفی تشبیه و بیان اینکه این حد از معرفت، «ادنی المعرفة» است، معرفة اللّهِ باللّه را بهعنوان معرفت کاملتر معرفی میکند:
عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ: قُلْتُ لأَبِی عَبْدِ اللّه علیه السلام إِنِّی نَاظَرْتُ قَوْماً فَقُلْتُ لَهُمْ إِنَّ اللّه أَجَلُّ وَأَکْرَمُ مِنْ أَنْ یُعْرَفَ بِخَلْقِهِ بَلِ الْعِبَادُ یُعْرَفُونَ بِاللّه. فَقَالَ: رَحِمَکَ اللّه.۲
همچنین در روایتی، فردی از امام علی علیه السلام میپرسد شما خداوند را به پیامبر شناختی یا محمد صلی الله علیه و اله و سلم را به خداوند شناختی؟ و حضرت پاسخ دادند:
۰.فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام مَا عَرَفْتُ اللّه بِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و اله وَلَکِنْ عَرَفْتُ مُحَمَّداً بِاللّه عَزَّوَ جَلَّ حِینَ خَلَقَهُ وَأَحْدَثَ فِیهِ الْحُدُودَ مِنْ طُولٍ وَعَرْضٍ فَعَرَفْتُ أَنَّهُ مُدَبَّرٌ مَصْنُوعٌ بِاسْتِدلالٍ وَإِلْهَامٍ مِنْهُ وَإِرَادَةٍ کَمَا أَلْهَمَ الْمَلائِکَةَ طَاعَتَهُ وَعَرَّفَهُمْ نَفْسَهُ بِلا شِبْهٍ وَلا کَیْف.۳