بر این اساس، در مسئله معرفت، میتوان سه کتاب یاد شده را بهعنوان برآیند جریانهای فکری اصلی در مدرسه قم نگریست و از طریق آن به دورنمایی از دیدگاه قمیها در خصوص نظریه معرفت اضطراری دست یافت.
در این گفتار، نخست امتداد و انتقال میراث روایی مربوط به معرفت اضطراری از مدرسه کوفه به قم، توسط سه جریان فکری اصلی مدرسه قم (احمدبن محمدبن عیسی؛ ابراهیم بن هاشم و محمدبن خالد برقی) پیگیری خواهد شد، سپس بر اساس نوع چینش و تبویب احادیث مربوطه در کتابهای المحاسن، الکافی و التوحید، بهمثابه برآیند جریانهای فکری مدرسه قم، به بازنگری انگاره معرفت اضطراری از نظرگاه بزرگان امامیه در مدرسه قم پرداخته خواهد شد.
جریان فکری احمد بن محمد بن عیسی
احمد بن محمد بن عیسی اشعری (زنده در ۲۷۴)، بیشترین میراث را به قم انتقال داد و مهمترین جریان فکری قم به شمار میآمد. وی شاگردان زیادی داشت که شبکهای از محدّث-متکلمان را پدید آوردند و خط فکری او را تا پایان حیات مدرسه قم ادامه دادند. طبقه دوم از مشایخ قمی بیشترین تأثیر را از احمد اشعری پذیرفتهاند. در میان این افراد محمد بن حسن الصفار، سعد بن عبداللّه اشعری، محمد بن یحیی العطار، محمد بن علی بن المحبوب و عبداللّه بن جعفر الحمیری، قرابت فکری بیشتری به وی دارند و در نسلهای پسینی ابن ولید، علی بن بابویه و شیخ صدوق را میتوان در خط فکری احمد اشعری قمی دانست.۱