گفتار سوم:
معرفت اضطراری در اندیشه امامیان در مدرسه قم
درآمد
با انتقال میراث حدیثی کوفه به قم در آغاز سده سوم هجری، مدرسهای۱ با محوریت قم پدید آمد. اصول اندیشه و روششناسی مدرسه قم، در واقع، امتداد جریان محدّث-متکلمان کوفه بود و مبانی اندیشهای آنان را در قم ادامه دادند. جریان حدیثی - کلامی به تبیین باورهای اعتقادی در چارچوب نص ملتزم بود.
در قم، چند جریان فکری پویا و فعال بوده است، اما در این میان سه جریان فکری اصلی را میشود رهگیری کرد: الف) جریان فکری احمد بن محمد بن عیسی اشعری، که گستردهترین و مهمترین خط فکری قم به شمار میآمد و از سوی شاگردانی چون محمد بن حسن صفار، سعد بن عبداللّه اشعری، محمد بن یحیی العطار، عبداللّه بن جعفر حمیری منتشر میشد؛ ب) جریان فکری ابراهیم بن هاشم که از شاگردان یونس بن عبدالرحمن بود و بیشترین نقش را در انتقال خط فکری