-
پيشگفتار
درآمد
بخش يكم : دانش
فصل يكم : حقيقت دانش
فصل دوم : فضيلت دانش
۲ / ۱ معيار ارزش انسان
۲ / ۲ بنياد هر نيكى
۲ / ۳ سرافرازى دو سرا
۲ / ۴ كُشنده نادانى
۲ / ۵ حقيقت زندگانى
۲ / ۶ بهترين همدم
۲ / ۷ بهترين زيبايى
۲ / ۸ بهترين هدايت
۲ / ۹ برترين شَرف
۲ / ۱۰ برترين حِرز
۲ / ۱۱ پوشاندن عيوب
۲ / ۱۲ پرسودترين گنج
۲ / ۱۳ ميراث پيامبرانعليهم السلام
۲ / ۱۴ بهترين ميراث
۲ / ۱۵ بهتر از مال
۲ / ۱۶ انفاق ، آن را نابود نمىكند
۲ / ۱۷ كمال ايمان
۲ / ۱۸ شرط عمل
۲ / ۱۹ پايانى ندارد
۲ / ۲۰ گوناگون
فصل سوم : آثار دانش
فصل چهارم : انواع دانش
بخش دوم : حكمت
بخش سوم : مبادى شناخت
بخش چهارم: موانع شناخت
فصل يكم : حجابهاى دانش و حكمت
۱ / ۱ پيروى از هوس
۱ / ۲ پيروى از گمان
۱ / ۳ دنيادوستى
۱ / ۴ گناه
۱ / ۵ بيمارى دل
۱ / ۶ ستم
۱ / ۷ كفر
۱ / ۸ فسق
۱ / ۹ اسراف
۱ / ۱۰ غفلت
۱ / ۱۱ آرزو
۱ / ۱۲ تكبّر
۱ / ۱۳ خودپسندى
۱ / ۱۴ فريب
۱ / ۱۵ طمع
۱ / ۱۶ خشم
۱ / ۱۷ سرگرمى و خنده فراوان
۱ / ۱۸ خودرأيى
۱ / ۱۹ تعصّب
۱ / ۲۰ مجادله
۱ / ۲۱ لجاجت
۱ / ۲۲ شرابخوارى
۱ / ۲۳ پُرخورى
۱ / ۲۴ گوناگون
نكاتى درباره حجابهاى دانش و حكمت
فصل دوم : آنچه حجابها را مىزُدايد
بخش پنجم : كسب شناخت
فصل يكم : وجوب آموختن
فصل دوم : فضيلت آموختن
فصل سوم : آداب آموختن
الف - آنچه شايسته است
۳ / ۱ اخلاص
۳ / ۲ انتخاب آموزگار شايسته
۳ / ۳ رعايت اولويتها
۳ / ۴ آسودگى
۳ / ۵ فهم
۳ / ۶ آموختن شفاهى
۳ / ۷ خوب گوش دادن
۳ / ۸ نگارش
۳ / ۹ پرسيدن
۳ / ۱۰ انديشيدن
۳ / ۱۱ مذاكره
۳ / ۱۲ شناخت آرا
۳ / ۱۳ پذيرش حق از هر كس
توضيحى درباره انتخاب آموزگار
۳ / ۱۴ حرص
۳ / ۱۵ استمرار
۳ / ۱۶ شكيبايى
۳ / ۱۷ پرهيزگارى
۳ / ۱۸ فروتنى در برابر آموزگار
۳ / ۱۹ ميانهروى در خوراك
۳ / ۲۰ سحرخيزى
۳ / ۲۱ غنيمت شمردن فرصت در خردسالى و جوانى
ب - آنچه شايسته نيست
فصل چهارم : آداب پرسيدن
فصل پنجم : احكام آموختن
بخش ششم : آموزش
بخش هفتم : دانشمند
فصل يكم : منزلت دانشمند
فصل دوم : ادب دانشمند
الف - آنچه شايسته دانشمند است
۲ / ۱ عمل
۲ / ۲ اخلاق پسنديده
۲ / ۳ بردبارى
۲ / ۴ سكوت
۲ / ۵ فروتنى
۲ / ۶ نجات بخشيدن نادان
۲ / ۷ مبارزه با ابليس
۲ / ۸ مبارزه با ستمكار
۲ / ۹ نفى بدعتها
۲ / ۱۰ خيرخواهى براى يكديگر
۲ / ۱۱ اندازه خود را شناختن
۲ / ۱۲ مباحثه
۲ / ۱۳ توقّف به هنگام ندانستن
۲ / ۱۴ اعتراف به نادانى
۲ / ۱۵ بسنده نكردن به آنچه مىداند
۲ / ۱۶ يارى جستن از خدا براى افزايش دانش
۲ / ۱۷ يارى جستن از خدا براى بهره بردن از دانش
۲ / ۱۸ پناه بردن به خدا از بهره نبردن از دانش
۲ / ۱۹ پناه جستن به خدا از نادانى
۲ / ۲۰ استغفار از نادانى
۲ / ۲۱ پوزش خواستن از نادانى
ب - آنچه سزاوار دانشمند نيست
فصل سوم : حقوق دانشمند و ياددهنده و يادگيرنده
فصل چهارم : انواع دانشمندان
فصل پنجم : نمونههاى والاى دانش و حكمت
فصل ششم : دانشمندان بد
فهرست منابع و مآخذ
فهرست تفصيلى
-
نام منبع :علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)سایر پدیدآورندگان :محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودیتعداد جلد :2ناشر :انتشارات دارالحدیثمحل نشر :قمتاریخ انتشار :1390نوبت چاپ :اول
-
در این اثر، ارزش علم و عقل از دیدگاه اسلام در آیات قرآن و روایات شیعه و اهل سنّت، به صورت موضوعی گردآوری شده است. کتاب، در هفت بخش تنظیم یافته است: بخش نخست، در بارۀ دانش و مشتمل بر مباحثی است در بارۀ حقیقت، فضیلت و آثار دانش و آنچه در انواع دانشها آمده است. بخش دوم، در بارۀ حکمت است و شامل: معنا، فضیلت، آثار و اساس حکمت، حکمتهای جامع، ویژگیهای حکیمان و مطالبی متنوع در بارۀ این موضوع است. بخش سوم، به مبادی شناخت و الهام، و اسباب معارف عقلی و قلبی پرداخته است. بخش چهارم، ویژۀ مطالبی در باب موانع شناخت و اسباب رفع این موانع است. بخش پنجم، به مباحثی در زمینۀ آموختن و وجوب، فضیلت و احکام آن و نیز آداب پرسیدن میپردازد. بخش ششم، مباحثی در بارۀ ضرورت، فضیلت و آداب آموزش و همچنین آداب پاسخ دادن به سؤال آمده است. فصل هفتم، ویژۀ عالِم است که شامل مطالبی در بارۀ فضیلت، آداب، ویژگیها، حقوق و اقسام دانشمند، همراه با نمونههای خوب و بد آن است.
-
نتیجه جستجو برای « »