همسایگی، پایبندی به عهد و پیمانها، فرمان بردن از نیکیها، و مخالفت با تکبّر و گردن فرازی، اقدام به احسان و نیکوکاری، خویشتن داری از زورگویی، تجاوز، بزرگ شمردن قتل نفس، انصاف داشتن با مردم، فرو خوردن خشم و دوری از ایجاد تباهی در جامعه.۱
حضرت میفرمایند که تعصب ورزیدن معمولاً بیدلیل نیست هرچند که دلیل آن اغلب مسائلی است که باطل است و بیشتر افراد نادان و غیرعاقل بدانها تمسک میجویند. ناراحتی و شکایت حضرت از این است که یارانش بر خواستههای غلط خودشان پافشاری میکردند، بدون اینکه بدانند برای چه. بعد با مثالهایی که مصداق تعصب غلط را در جامعه معلوم میکند، میفرمایند که اگر بنابر بیدلیل بودن چنین گرایشاتی است، لااقل در امور خیر تعصب ورزند که دلایل آن برای همه آشکار است. در توضیح امور خیر سعی مینمایند، به نوعی تعصب عرب را به سمت محاسن اخلاقی جهت بدهند. بعد در توضیح مصادیقی که میتوان از تعصب مثبت کمک گرفت، خشم و غضب را هم عنوان میکنند. از سویی این فهرست فضایل را اهمیت میبخشند، بدین معنا که این امور، بدون بروبرگرد و به هر وجهی که شده، باید در جامعه اقامه شوند. یکی از احادیثی که به نوعی درمان هیجان منفی(خشم)، به وسیله هیجان مثبت (ترس از خدا) را ارائه کرده، حدیث امیرمومنان علیه السلام میباشد: