باقیمانده عمر مؤمن قیمتناپذیر است؛ با آن گذشته را جبران مىکند و آنچه را مُرده (و از دست داده)، زنده مىگرداند.
آن حضرت باقیمانده عمر انسان را گرانبهاترین چیز برای مؤمن میداند:
لَیسَ شَیءٌ أعَزَّ مِنَ الکِبریتِ الأحمَرِ إلّا ما بَقِیَ مِن عُمرِ المُؤمِنِ.۱
۰.چیزى گرانبهاتر از گوگرد سرخ نیست، مگر باقیمانده عمر مؤمن.
ط ـ غرقهسازی
در شیوه غرقهسازی به جای آنکه فرد کمکم و به صورت منظّم با موقعیّت هراسناک خو بگیرد، به یکباره در موقعیّت ترس و هراس قرار میگیرد. امام على علیه السلام برای غلبه بر هراسها و ترسهای غیر موجّه و نامعقول، ما را به شیوه غرقهسازی و مواجهه با اتّفاق و رخدادی که از آن هراس وجود دارد، رهنمون میسازد؛ چراکه در صورت گریز و اجتناب، مشکلات بیشتری را برای فرد به بار میآورد. آن حضرت میفرماید:
إذا هِبْتَ أمْراً فقَعْ فیهِ، فإنّ شِدَّةَ تَوقّیهِ أعْظَمُ مِمّا تَخافُ مِنهُ.۲
۰.هر گاه از کارى ترسیدى خود را در آن بینداز؛ زیرا خودداری بسیار از آن کار، بزرگتر (و زیانبارتر) از چیزی است که از آن میترسی.
مواجهه با موقعیّتهای هراسناک موجب عادی شدن آن خواهد شد. درباره هراس از مرگ میتوان از شیوه «غرقهسازی تجسمی» استفاده کرد. در این شیوه درمانگر یا فرد دیگری که نقش او را بازی میکند، موقعیّتی را که فرد از آن هراس دارد، ترسیم میکند و از او میخواهد تا به دقت بیان کند که این صحنهها در عالم واقع چگونهاند. مواجه شدن با محرک تهدیدکننده، آن هم در حالی که او در موقعیّت امنی قرار دارد، وی را شرطی خواهد کرد تا بدون هراس و اضطرابِ بیش از حد، با موضوع هراس خود روبهرو شود۳.