تَنقِیَتِکَ مِن سَیِّئاتِکَ، فَإِذا أنتَ وَرَدتَ عَلَیهِ و جاوَزتَهُ فَقَد نَجَوتَ مِن کُلِّ غَمٍّ و هَمٍّ و أذًى و وَصَلتَ إلى کُلِّ سُرورٍ و فَرَحٍ.۱
۰.اى بنده خدا! تو از مرگ مىترسى چون آن را نمىشناسى. اگر بدن تو چندان کثیف و چرکین شود که از شدّت چرک و پلیدی آزرده شوى و بدنت پر از زخم شود و بیمارى «گال» بگیرى و بدانى که اگر در حمامى خودت را شستشو دهى همه آنها از میان مىروند، آیا دوست ندارى به آن حمام بروى و چرکها و پلیدیها را از خود بشویى؟ یا دوست دارى حمام نروى و به همان حال باقى بمانى؟. گفت: آرى، اى فرزند پیامبر خدا! [دوست دارم حمام بروم.] فرمود: این مرگ، همان حمام است و آخرین گناهان و بدىهاى وجود تو را پاک و تمیز مىکند. پس هرگاه وارد آن شدى و از آن گذشتى، از هر غم و اندوه و رنجى رهایى مىیابى و به همه خوشىها و شادمانىها مىرسى.
با تغییر شناختی که امام علیه السلام در او پدید آورد، آن صحابی که به شدت هراسان بود، آرام گرفت و به مرگ تن سپرد و چشم خود را بست و جان سپرد.
ب ـ تغییر نگرش درباره مرگ
فردی که دچار هراس شده است، به احتمال فراوان، نگرش نامناسبی درباره مرگ دارد و دچار خطاهای شناختی متعددی همچون فاجعهسازی، پیشبینی منفی بیدلیل و استدلال هیجانی است. وی در چنین وضعیتی موقعیّتها را برضد خود ارزیابی میکند که در این صورت با تغییر نگرش در باره مرگ و شناسایی خطاهای شناختی و اصلاح آن، گام بلندی در راستای غلبه بر هراس برمیدارد. مواردی که به آنها اشاره خواهد شد، بخشی از تغییر نگرش درباره مرگ هستند که ماهیت مرگ را از جنبه هراسآلود آن خارج میسازند.۲