۲۳ . كتاب حدائق الرياض، كه عنوان كامل آن، حدائق الرياض و زهرة المرتاض و نور المسترشد است و به قرينه موارد فراوانى كه در سده هفتم از آن نقل شده، در باره «استحباب روزه در مواقع مختلف، به عنوان شكر خدا» بوده است. ۱ ابن طاووس متذكّر شده كه نسخه اى اصلى و كهن از آن را كه هنگام حيات مؤلّف نگاشته شده، در اختيار دارد. ۲ گويا اين كتاب، در راستاى موضوع كتاب مسارّ الشيعة و بزرگ تر از آن بوده است. ۳
۲۴ . كتاب آى القرآن المُنزَلة فى أمير المؤمنين عليه السلام ، در سده هفتم موجود بود. ۴
۲۵ . كتاب مولد النبى صلى الله عليه و آله و مواليد الأوصياء عليهم السلام ، نيز در سده هفتم موجود بود. ۵
ج ـ آثار چاپى: ۲۶ . الأمالى، ۲۷ . الإرشاد، ۲۸ . الإختصاص، ۲۹ . مسارّ الشيعة، ۳۰ . المزار، ۳۱ . الجمل، ۳۲ . المسألة الكافية، ۳۳ . المتعة، ۳۴ . تصحيح الاعتقاد، ۳۵ . رسالة حول خبر مارية، ۳۶ . إيمان أبى طالب، ۳۷ . أقسام المولى فى اللسان، ۳۹ . رسالة فى معنى المولى ؛ ۴۰ . المقنعة .
۱۲ . ابن عبدون (م ۴۲۳ ق)
احمد بن عبد الواحد بن احمد، مكنّا به ابو عبد اللّه ، ملقّب به بزّاز و معروف به ابن عبدون و ابن حاشر؛ محدّث، اديب و مورّخ. وى در مصادر، با عنوان احمد بن عبد الواحد ۶ و ابن عبدون و ابن حاشر ۷ ياد شده است. ابن عبدون، شيخ حديث نجاشى (م ۴۵۰ ق)، شيخ طوسى (م ۴۶۰ ق) و ابن غضائرى (م ۴۱۳ ق) ۸ و مهم ترين
1.الإقبال، ج ۲، ص ۲۱، ص ۳۷۸، ص ۳۷۹؛ ج ۳، ص ۴۲، ص ۴۴.
2.الإقبال، ج ۲، ص ۲۱.
3.كتاب خانه ابن طاووس، ص ۲۸۳.
4.سعد السعود، ص ۱۱، ص ۱۱۶.
5.فرج المهموم، ص ۲۲۴.
6.رجال النجاشى، ص ۱۲ ـ ۱۳، ص ۱۸.
7.رجال الطوسى، ص ۴۱۳ ـ ۴۱۴؛ الفهرست ، طوسى، ص ۶۷، ص ۳۵ ـ ۳۶، ص ۱۶۳.
8.رجال النجاشى، ص ۸۷، ۲۵۹؛ رجال الطوسى، همان جا.