الف - انديشهشناسى
انديشههاى حديثى سيّد را مىتوان در بندهاى زير به نمايش نهاد:
۱. انديشههاى رجالى سيّد
يك. نگاه سيّد به دانش رجال
سيّد، هم به مقتضاى حديثگرايى خود و هم از آن رو كه به گستره فقهْ وارد نگشته است، در نگاشتههاى خود، معمولاً از بررسى رجالىِ راويان خوددارى مىكند. البته در بخشى از نگاشتههاى وى، موضوع سخنْ اساساً به گونهاى است كه مجالى براى اين گونه بررسىها نيست. براى نمونه، در مقتلنگارى، يا دعا نگارى اين گونه است؛ امّا در موضوعاتى كه به فقه نزديك است، باز سيّد به بررسىهاى سندى، كمتر روى خوش نشان مىدهد - جز در نمونههاى اندكى كه در جاى خود بدانها خواهيم پرداخت - . اين رويكرد را مىتوان در يك نكته ريشهيابى كرد: سيّد از آن جا كه به بسيارى از مفاهيم دينى، نگاهى اخلاقى دارد، دانش رجال را گاه سبب يادكرد عيوب راويان و در نتيجه، غيبتِ آنان مىدانسته است.
وى در نمونهاى در باره چگونگى نوافل، ماه رمضان، دو روايت را آورده كه ميان آنها گونهاى ناسازگارى ديده مىشود و راوى يكى از آنها محمّد بن سنان است. وى پس از اشاره به اين كه شيخ مفيد رحمه اللّه ، محمّد بن سنان را در كتاب كمال شهر رمضان خود بسيار ستوده و توثيق كرده،۱ مىنويسد:
... وبين الرواة تفاوت فى العدالة والجرح ولم نذكرهُ نحن تنزيهاً عن الاغتياب وخوفاً من يوم الحساب.۲
از همين روست كه بر پايه جستجوى ما، سيّد، در هيچ يك از نگاشتههاى موجودش، راوىِ شيعىاى را تضعيف نكرده و بر وى خرده نگرفته است.
1.در چاپ مورد استفاده ما از إقبال الأعمال «وقد زكّى الفئتين فى كتاب...» آمده است؛ ولى در چاپى كه آقاى قيّومى، آن را تحقيق كرده، به جاى «الفئتين»، «المفيد» آمده است و بى شك، چاپ آقاى قيّومى، درست است؛ زيرا عبارت شيخ مفيد رحمه اللَّه را در باره محمّد بن سنان، خود سيّد در فلاح السائل، (ص ۱۲) آورده و در آن جا صراحتاً مفيد و همان كتاب كمال شهر رمضان را نام مىبَرَد.
2.إقبال الأعمال، ص ۲۶۵ و در چاپ آقاى قيومى، ج ۱، ص ۵۳.