د - نقل روايت از برخى ضعيفان
ورّام، در كتاب خود، روايتهايى از برخى راويان ضعيف،۱ همچون محمّد بن جمهور۲ و مفضّل بن عمر۳، به شكل مرسل آورده است. وى - چنان كه گذشت، از برخى راويان سنّى مانند ابوهريره و انس بن مالك نيز كه شيعه به سختىْ آنان را ضعيف مىشمرد،۴روايتهايى را مىآورد. بر روى هم، تنبيه الخواطر، جُنگى شامل مباحث مختلف البته در گستره اخلاق و آداب اجتماعى است. چنان مىنمايد كه ورّام با نگارش اين كتاب، بيش از آن كه به دنبال فراهم آوردن مجموعهاى حديثى باشد، به دنبال آموزش مجموعهاى از نكتههاى اخلاقى، آداب تربيت فردى و اجتماعى و موضوعاتى از اين دست بوده است و طبيعى است كه براى رسيدن بدين هدف، اگر از هر كس، سخنان آموزندهاى بياورد نمىتوان چندان بر وى خُرده گرفت. كتاب ورّام، همچنين نمادى از يك كتاب اخلاقى و تربيتى به شيوه اخبارگرايان سده ششم است كه البته در گونه خود و در ميان آثار ديگر دانشوران حلّه، كمتر نظير دارد.
سه. سيّد فخّار موسوى (م ۶۳۰ق)
سيّد فخّار موسوى - چنان كه گذشت - ، از مهمترين شاگردان ابن ادريس بوده است و در چندين جا از كتاب إيمان أبى طالب خود، از ابن ادريس، روايت كرده است.۵ از فخّار، جز كتاب الحجّة
1.توجّه شود كه در اين جا تضعيف آنان بر پايه ديدگاه مشهور رجاليان، مدّ نظر است. گفتگو در باره اين كه برخى از اين راويان همچون مفضّل، حقيقتاً ضعيف هستند يا نه، از محدوده رسالت اين نوشتار، بيرون است.
2.تنبيه الخواطر، ج ۱، ص ۱۲. در باره وى، ر. ك: رجال النجاشى، ص ۳۳۷، ش ۹۰۱. و نيز، ر. ك: خلاصة الأقوال، ص ۴۰۷.
3.تنبيه الخواطر، ج ۲، ص ۲۱. نجاشى در باره وى آورده است: «فاسد المذهب... لا يعبأ به» (رجال النجاشى، ص ۴۱۶، ش ۱۱۱۲).
4.براى ديدگاه شيعه در باره آنان ر. ك: معجم رجال الحديث، ج ۴، ص ۱۵۱ - ۱۴۹؛ ابو هريرة، سيّد شرف الدين.
5.براى نمونه، ر. ك: ايمان أبى طالب، ص ۴۵، ۴۹، ۸۴ و... .