83
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

د. ديدگاه ابن بطريق در باره برخى فرقه‏ها۱

ابن بطريق، در باره نصيريّة ،۲ بر آن است كه اينان، گروهى از غاليان‏اند كه در محبّت امير مؤمنان عليه السلام پا را از اندازه فراتر نهاده و به غلو گراييده‏اند و بر آن رفته‏اند كه امام على عليه السلام خداى جهانيان است كه زندگى و مرگ و روزى آنان، به دست اوست.۳

دو. ورّام بن ابى فراس (... - ۶۰۵ق)

ابو الحسين ورّام، از بزرگان حلّه و جدّ مادرى سيّد على ابن طاووس بوده كه از كودكى به تربيت او ، همّت گماشته است. سيّد، در كتاب‏هايش ، بارها از او ياد كرده و وى را ستوده است. ۴ شيخ منتجب الدين نيز، وى را «فقيهى صالح» دانسته است.۵
يكى از اقوال فقهى مهم ورّام، در موضوع مواسعه و مضايقه است.۶چنان مى‏نمايد كه نقش ورّام

1.نصيريه، از آن دست فرقه‏هاى غاليان است كه دانشوران شيعه در باره آنان و بويژه يكى از بنيان‏گذاران آن، حسين بن حمدان خصيبى، در حوزه رجال سخن گفته‏اند (براى نمونه، ر. ك: رجال ابن الغضائرى، ص ۹۹؛ رجال الخاقانى، ص ۱۳۵؛ مناقب آل أبى‏طالب، ج ۱، ص ۲۲۸؛ نفس الرحمان، ص ۵۶۴ ) .

2.در باره اين فرقه و بنيان‏گذار آن، ر.ك: فصل‏نامه هفت آسمان، شماره ۳۳: «زندگى‏نامه حسين بن حمدان خصيبى»، اَرون فرايمن، ترجمه: محمّدحسن محمّدى مظفّر، ص ۱۵۹ - ۱۳۷.

3.العمدة، ص ۲۶۸.

4.براى نمونه، ر. ك: الأمان من أخطار الأسفار، ص ۱۲۳؛ فرج المهموم، ص ۷۸، ۸۰، ۱۴۶؛ كشف المحجّة، (چ نجف)، ص ۱۰۹.

5.فهرست شيخ منتجب الدين، ص ۱۲۹.

6.در اين مسئله، اختلاف بر سرِ آن است كه اگر نماز مكلّف قضا شد و پس از آن، وقت نمازى ديگر فرا رسيد. آيا آن گاه كه نماز قضا شده را به ياد مى‏آورد، بايد فوراً و نخست، آن را به‏جاى آورد و سپس نمازى را كه وقت آن فرا رسيده، بخواند (مضايقه) يا آن كه مى‏تواند نماز حاضر را بخواند و سپس نماز قضا شده را به‏جا آرد (مواسعه). ورّام در اين مسئله به مضايقه باور داشته است (خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۲۱).


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
82

نيكى هستى».۱
ابن بطريق، در اين جا تفسير رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله از اهل بيت عليهم السلام و پرسش امّ سلمه را براى فهم معناى درست «اهل بيت عليهم السلام » به كار گرفته است.
البته بهره‏گيرى از اين گونه قرائن و گواه‏ها در روش فقه الحديثى او، فراوان نيست و شايد به چند نمونه انگشت‏شمار، محدود باشد. لذا اين بهره‏گيرى‏ها نسبت به استفاده وى از احاديث هم‏مضمون ديگر يا آيات قرآن يا لغت عرب، چندان مهم نخواهد بود.

ج - روايات معتبر از نگاه ابن بطريق‏

از آنچه در بخش پيشين آورديم، مى‏توانيم دريابيم كه از نگاه ابن بطريق، اين گونه روايات معتبر و شايسته پذيرش خواهند بود:
۱. روايت‏هايى كه با ظاهر قرآن، سازگار و هماهنگ باشند.
۲. روايت‏هايى كه اجماع مسلمانان، از آنها پشتيبانى كند. ابن بطريق «تلقّى به قبول» اين گونه روايات را از واجبات قطعى مى‏داند؛ مانند روايات رسيده در باره نزول آيه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»۲در روز غدير خم.۳
۳. با سنّت رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله ناسازگار نباشد. اين سنّت، از راه احاديث فراوان - كه موضوعى را چونان سنّت آن حضرت به ايشان نسبت مى‏دهند - ، قابل اثبات است.
با اين همه، بايد اذعان كرد كه اين گونه ملاك‏ها، تنها مى‏تواند روايت‏هاى معتبر از نگاه ابن بطريق را در بخشى از روايات (مانند گستره فضائل و مناقب) به ما بشناساند؛ ولى با دو صد دريغ، بايد گفت: نمى‏دانيم در دانش‏هايى همچون فقه يا تفسير يا... ، وى چه معيارهاى ديگرى را به كار مى‏گرفته است؛ زيرا اين ملاك‏ها را گر چه در گستره‏هاى ديگر نيز مى‏توان به كار بست؛ ولى روشن است كه تنها احاديث اندكى با اين معيارهاى كلّى تطبيق مى‏كنند و بويژه در گستره فقه، بايد جز اين ملاك‏ها، قرينه‏هاى ديگرى (مانند ارزشيابى سندى و...) را نيز سراغ گرفت.
از همين جا به بحثى ديگر در آييم و بگوييم كه بر پايه آنچه آمد، بايد چنين روايت‏هايى را از نگاه ابن بطريق، «صحيح» به شمار آوريم، همان‏سان كه وى، خود در چند جا اين گونه روايات را صحيح خوانده است.۴

1.همان، ص ۷۷.

2.مائده، آيه ۳.

3.ر. ك: الخصائص، ص ۶۵؛ العمدة، ص ۵۰۷.

4.براى نمونه، ر. ك: الخصائص، ص ۱۲۳ و ۱۹۳؛ العمدة، ص ۱۳۷، ۳۴۳، ۴۴۳. در اين نمونه‏ها، به صيغه جمع اين واژه: «صحاح» نيز نظر داشته‏ايم.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4773
صفحه از 375
پرینت  ارسال به