چند نكته در باره چگونگى تفسير احاديث
ابن بطريق، براى تفسير احاديث، جز بهرهگيرى از قرآن يا احاديث ديگر يا لغت يا شعر عرب - كه پيش از اين در باره آنها سخن گفتيم - ، گاه از نكتههاى ديگرى نيز سود جسته است.
براى نمونه در حديثى، كسى از زيد بن ارقم - كه از صحابيان بوده است - مىپرسد: اهل بيت پيامبر صلى اللّه عليه و آله كياناند؟ آيا زنان آن حضرت، جزو اهل بيت ايشان نيستند؟ زيد، پاسخ مىدهد: «زنان پيامبر صلى اللّه عليه و آله نيز از اهل بيت ايشاناند؛ ولى اهل بيت آن حضرت، آناناند كه پس از پيامبر صلى اللّه عليه و آله صدقه بر آنان حرام گشته است».۱
ابن بطريق، بخش نخست پاسخ زيد را با احاديث قطعى و فراوان ديگر، ناسازگار مىيابد. وى مىگويد:
ما پيش از اين، معنا و مصداق اهل بيت عليهم السلام را از زبان خود رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و به نقل از كتابهاى اهل سنّت آوردهايم۲... و تفسير رسول خدا، از تفسير زيد و ديگران، برتر و به پذيرش، شايستهتر است. ۳
وى در دنباله سخن، پرسش امّ سلمه از رسول خدا در باره اهل بيت و پاسخ ايشان را نيز گواه ديگرى بر سخن خود مىگيرد.
سپس در چند گزارش از ماجراى فرود آمدن «آيه تطهير»، مىخوانيم كه امّ سلمه از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله مىپرسد : آيا من از اهل بيت تو نيستم ؟ و پيامبر صلى اللّه عليه و آله پاسخ مىدهد : « تو در راه