65
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

من بر پايه همين ديدگاه، فتوا مى‏دهم... ؛ زيرا روايات به اين مضمون، بيشتر بوده، راويان آن هم عادل‏ترند. همچنين اين نكته نيز آن را پشتيبانى مى‏كند كه خداوند بر بندگان، بيش از توانشان تكليف نمى‏كند، نه در واجبات و نه در مستحبّات... . اين، آن چيزى است كه اصول فقه، آن را ايجاب مى‏كند .۱
چنان كه پيداست، در اين جا نيز گر چه ابن ادريس، در آغاز از فراوانى روايات و عادل‏تر بودن راويان، سخن به ميان آورده است، با اين حال، از گونه استدلال وى پيداست كه مستند و تكيه اصلى او بر استدلال‏هاى عقلى است كه البته آن را بر گرفته از اصول فقه مى‏داند.
اگر نيك بنگريم، اشاره او به فراوانى روايات و عادل‏تر بودن راويان، تنها براى گونه‏اى تأييد و تثبيت بيشتر ديدگاه او آمده است؛ وگرنه به تنهايى، ملاكى براى برترى دادن روايات به شمار نمى‏آيد.
آنچه اين برداشت را تقويت مى‏كند، آن است كه ابن ادريس، آن جا كه به روايتى واحد، اشاره مى‏كرد، از آن رو آن را مى‏پذيرفت كه دلايل علم‏آور و قطعى، آن را تأييد مى‏كردند. حال در موضوع تعارض روايات نيز قاعدتاً بايد به ملاكى علم‏آور چنگ زند؛ زيرا همچنان كه در آن مبحث، عادل بودن راوى، به تنهايى سبب پذيرش خبر واحد نمى‏شد - كه بدان اشارت كرديم - ، در اين جا نيز نبايد سبب برترى دادن روايت او شود؛ زيرا نهايتْ چيزى كه اين ملاك به ارمغان مى‏آورد، گمان به ارجح بودن دسته‏اى از روايات‏است و ابن ادريس نيز در احكام شرعى به ظن و گمان، وقعى نمى‏نهد.
از اين رو، آنچه با روش و ديدگاه‏هاى قطعى ابن ادريس هماهنگ‏تر مى‏آيد، آن است كه وى در هنگام تعارض دو دسته از روايات، باز به دلايل علم‏آورى مانند هماهنگى با دلايل چهارگانه و يا اصول مذهب براى برترى دادن دسته‏اى از روايات، چنگ مى‏زده است و اگر در اين موارد، از «اظهر بودن»، «اشهر بودن» يا «فراوانى روايات» يا «عادل‏تر بودن راويان» سخن گفته است، تنها به جهت تقويت ديدگاه خود و فراوان خواندن نشانه‏هاى برترى دسته‏اى از روايات بوده است، نه استدلال به آنها با اين عنوان كه ملاكى مستقل براى ترجيح يك روايت يا دسته‏اى از روايات،

1.همان، ج ۱، ص ۳۱۱.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
64

- فراوانى روايات و عادل‏تر بودن راوى آن‏

نويسنده كتاب ابن إدريس الحلّى، دو ملاك فراوانىِ حديث و عادل‏تر بودن راوى را نيز چونان ملاك برترى روايتى به هنگام تعارض دانسته است. امّا حقيقت آن است كه هيچ يك از اين دو، در نگاه ابن ادريس، اصالت ندارد. در نمونه‏اى كه براى اين دو ملاك آورده‏اند. ابن ادريس، چنين مى‏گويد:

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5053
صفحه از 375
پرینت  ارسال به